zondag 11 september 2011

Verslag van de klasavond
Oudste kleuters klas Mireille
Woensdag 7 september 2011

Enkele praktische punten worden samen besproken met de klas van Lieselot in de zaal.

De uitleg over de werking in de klas gebeurt in de eigen klas.
Aanduiden verslaggever: Sylvie
Voorstelling van de aanwezigen: Nancy, Fatma, Hilde en Koen, Katiana, Wilfried, Sylvie, Mich, Kinga, Els, Orsi en Marc
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt op maandag helpen bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot.
Klasouder
Vorig jaar was Sylvie klasouder bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
De taak van klasouder wordt als volgt omschreven :

1. De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3. De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4. De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5. De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
6. De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
Aanstelling nieuwe klasouder:

Studietoelage:
Formulieren kunnen afgehaald worden op het secretariaat.

Praktische afspraken

’s Morgens, ’s avonds en opvang

’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Carine in de overdekte speelplaats.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent wordt er in de overdekte speelplaats gespeeld onder toezicht van een leerkracht. Kinderen mogen niet alleen in de overdekte speelplaats als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.

Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.

Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt kan aan de deur afscheid nemen.

’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas. De kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De juf blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor eventuele vragen of mededelingen.

Van 16u00 tot 18u30 is er opvang door Bianca.
Op woensdag is geen opvang.
Communicatie en oudercontacten

Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon Mireille: 013 784864 of 0474 332850
Mireille.Borghs@telenet.be

Via de map: Elke week krijgen de kinderen een weekplan mee van de voorbije week. Dit wordt ook op het prikbord gehangen. Gelieve het mapje telkens terug mee te geven.

Via de blog: Hier vind je mededelingen of informatie en foto’s van het project. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten.

Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.

Krantje: een paar keer per jaar + een kampkrant.

Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.

Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Voor de derde kleuterklas eventueel na de toetertest in februari. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.

Vriendenboekje met informatie over de kinderen.
Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen.

Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen en zwemmen
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.

- Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.

- Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.

- We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)

- Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.

- Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!

- We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.

- Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).

- Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.

Turnen en zwemmen

Dieter geeft op woensdag om 9u30 en vrijdag om 8u40 turnen in de turnzaal. Gelieve steeds op tijd te komen.
Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool. Gelieve de naam er op te schrijven.
De pantoffels blijven in de turnzaal.

Zwemmen gebeurt op vrijdag,1 keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om de kinderen te begeleiden naar het zwembad en weer terug, om de kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen, om de kinderen die later toekomen met de schoolbus naar het zwembad te brengen.
Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, eventueel een groepje op de kleine glijbaan met een ouder met zwempak, een andere groep krijgt zwemles van Dieter.
Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
korte broek en t-shirt voorzien
aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden
we kijken naar alle kinderen
kinderen die moeten plassen worden begeleid
de kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten
de kinderen mogen niet lopen
indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken

Opmerking ouder: muts of kap voorzien voor de natte haren van de kinderen.
Frans
De mama van Maryn zal dit doen tot aan de kerstvakantie.
Bewegingshoek
In de namiddag kunnen 3 kleuters uit elke klas in de bewegingsruimte spelen. Er wordt een beurtrol bijgehouden zodat iedereen de kans krijgt om er eens te spelen.
Leesmoment
Op donderdag om 14u45 lezen alle kinderen van de Pit. De lagere school komt bij de kleuters voorlezen.
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van Ilse met twee kleuters van Mireille tijdens een namiddag. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. De kleuters betalen 20,00 euro, de school betaalt ook 20,00 euro per kind.
Ideeën voor leuke kampplaatsen zijn steeds welkom.
Vorig jaar gingen we naar de Keiheuvel in Balen.
We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.
Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit en in de namiddag is er een koek voor elk kind.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water, melk of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker.
Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. Als het regent spelen ze in de overdekte speelplaats.
De kleuters fietsen op de fietsen van de school (Niet meer op de eigen fietsen).
Weekafsluiting
Om de twee weken worden de ouders op vrijdag uitgenodigd op de weekafsluiting van 14.30u tot 15.05u. De kinderen stellen dan voor wat ze die week hebben geleerd. ( Een paar minuten per klas )
Ateliers
Voor elke vakantie gaat er een atelier door.
Verjaardagen
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend lijstje in het Kadulleke.
Toetertest en kontrabastest
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in februari en in juni een test. Deze gaat over de reken-, taal- en leesvoorwaarden. De test wordt vooraf niet aangekondigd.
Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden.
De resultaten worden met de ouders besproken.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren.
De luizenbrigade heeft een goed resultaat.
Klokhuis en werkgroepen
Maandag 19 september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien dagelijks medicatie nodig is, kan dit besproken worden.
Dieren
Vraag van ouder of er afspraken zijn over de dieren en of de kleuters ook bij de dieren mogen: er is een beurtrol voor de geiten en de kleuters mogen ook bij de konijnen en de cavia’s.
Werkgroep bib:
Orsi doet een oproep voor helpers voor het voorlezen en voor een boekenbeurs.

Klaswerking

Dankjewel Nancy en Sylvie voor de lekkere hapjes en drank.
Voorstelling van de groep

23 kleuters Tweede kleuterklas: 12 kleuters ( 7 meisjes en 5 jongens)
Derde kleuterklas: 11 kleuters ( 5 meisjes en 6 jongens)

Ochtendkring
Kringregels
’s Morgens overlopen we de klas- en kringregels die visueel zijn voorgesteld aan de deur en in de kring:
Boekentas in de bak
Jas aan de kapstok (rechts van de deur)
Spulletjes in de bak
Foto ophangen (ik wil niet vertellen of ik heb een verhaal)
Rustig zitten in de kring
Goed luisteren
Taakjes
Op maandag worden de taakjes opgeschoven bij de foto’s van de kinderen. Deze voeren ze de ganse week uit: borstelen, tafels afvegen, kalender, bibliotheek, boekentassen, postbode, planten verzorgen,…
De taakjes van kringleider, tijdsbewaker en verslaggever schuiven elke dag op.
Lied We zingen het liedje “Word wakker” en “Goedemorgen”.
Aanwezigen De kinderen worden geteld. De aanwezigheidslijst wordt ingevuld.
Het is fijn als de ouders verwittigen als hun kind afwezig zal zijn.
Kalender
We zingen het lied “Is het maandag, dinsdag,…”.
De kleuter met het taakje van de kalender zegt welke dag het is, scheurt een briefje van de kalender, duidt de dag op de maandkalender aan, zet Maggy op de juiste plaats. Begrippen als gisteren, morgen,… worden besproken. De weerkalender en weerklok worden ingevuld.
We overlopen de dagplanning.
Praatronde
De verslaggever vult de dag, het seizoen, de datum en het weer in de map in.

De tijdsklok wordt ingesteld. De tijdsbewaker houdt de tijd in de gaten.

Maggy de klaspop begroet de kinderen en zit bij de kringleider op schoot.

De kringleider overloopt eerst de foto’s van de kinderen die niet willen vertellen en vraagt hoe ze zich voelen. Als ze zich minder dan 4 op 5 voelen wordt er gevraagd of ze er over willen vertellen.
Daarna komen de kinderen die willen vertellen. De kinderen mogen één ding vertellen. Na het verhaal mogen andere kinderen hierover iets vragen of zeggen. Als er iets werd meegebracht, kan dit eventueel in een rekenbakje met het juiste aantal gelegd worden.
Mireille noteert alles in de map en vraagt wat ze in de map moet schrijven.

De verslaggever kiest één verhaal en maakt er een tekening of stripverhaal over.

Na de praatronde kijken we of we een hoek kunnen maken uit de verhalen van de kinderen. In die hoek kan de ganse dag gewerkt of gespeeld worden (of meerdere dagen).
We kijken of er een onderzoekje uit de praatronde gekomen is.
We schrijven iets uit de praatronde in het woordenboek.
Dagverloop

Praatronde en kalenders

Hoeken: één begeleide activiteit (instructie), zelfstandige activiteiten met opdrachten in de hoeken (zelfstandig werk) en hoekenwerk.

Toiletbezoek, fruit en speeltijd

Kring (evaluatie en nieuwe opdrachten)

Gezamenlijke activiteit (muziek, lied, versje, taal,…) en hoeken

Toiletbezoek, boterhammen en speeltijd

Kring

Gezamenlijke activiteit en hoeken en vrij spel (gebruik van het keuzebord)

Opruimen

Toiletbezoek, koek en speeltijd

Boekjes lezen

Afsluitkring: de dag overlopen, pluimen uitdelen, wat nemen we mee voor de volgende dag, verhaaltje of spelletje

Jas aandoen en naar huis
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig zijn of op iets dat ze hebben meegebracht(vb. uit de kring). We noemen dit onderzoekjes. Een aantal kinderen kan zich opgeven om het onderzoek te starten. Dit wordt genoteerd op het onderzoeksblad met stappenplan. Het resultaat wordt aan alle kinderen in de kring naar voor gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen met de verdere uitwerking van het onderzoek. Het onderzoek kan een project worden. Ouders kunnen naar aanleiding van een onderzoek een activiteitje in de klas komen doen.
Twee keer per jaar is er een voorstelling in de klas en een krantje.
Er wordt een lijstje bijgehouden met de namen van de kinderen per onderzoek om een overzicht te hebben van wie met wat heeft meegedaan.
Axenroos
Vorig jaar zijn we gestart met de Axenroos.
De kinderen leerden tien dieren kennen en hun kenmerken.
Deze dieren worden gebruikt om bepaald gedrag te bespreken (bv in de klasraad).
Talentenweide
Vorig jaar zijn we gestart met de talentenweide. De kinderen kunnen bepaalde talentjes aan elkaar leren. Een talentje kan worden doorgegeven. De talenten worden voorgesteld met een pictogram. De pictogrammen worden op het bloempje van de talentenweide geplakt. Talentjes worden aan de hand van een stappenplan verduidelijkt.
Klaskrant
We zullen een nieuwe naam voor onze krant kiezen.
In de krant komen verslagen van verschillende activiteiten. Aan de hand van het overzichtsblad worden de taakjes verdeeld om mee aan de krant te werken: tekenen, vertellen, stripverhaal, foto(kopie), knippen en plakken en titel stempelen.
We werken op A3-bladen die nadien verkleind worden.
Klasraad
Op woensdag is het klasraad. De kinderen kunnen vooraf een briefje tekenen en in de brievenbus stoppen.
Groen= ik vind goed, geel= ik heb een idee, rood= ik vind niet goed.
De briefjes worden besproken en in een map gekleefd.
De axenroos komt aan bod.
Het uitvoeren van de taakjes wordt ook besproken.
Punten voor de schoolraad worden op een briefje geschreven en afgegeven aan de voorzitter van de schoolraad (om de veertien dagen).
Klaspop
Maggy onze klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
Maggy moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil worden dan mag ze worden gewassen op 30 graden.
Op maandag komt Maggy terug mee naar school, zodat ze mee kan doen met onze praatronde.
Vrije tekst en taalspelletjes
De kinderen maken een stripverhaal met drie stapjes: wat was er eerst, wat gebeurt er dan en hoe eindigt het verhaal. De kinderen bedenken ook een titel.
Zo leren de kinderen het begin, het midden en het einde van een verhaal. Ze leren vrije teksten schrijven.
Het is ook voorbereidend rekenen, een rekenverhaal, bewerkingen.

Auditieve analyse en synthese, woorddelen klappen, rijmen, dezelfde beginklanken herkennen worden aan de hand van taalspelletjes aangebracht.
Rekendozen en rekenkundig onderzoek
Voorbereidend rekenen komt dagelijks aan bod in de klas tijdens bijna elke activiteit.

Met de 6 rekendozen worden deze begrippen op een speelse manier geoefend. De kinderen kunnen de dozen vullen met het juiste aantal voorwerpen als op de doos staat. In de kring worden spelletjes gedaan om de begrippen bijdoen en wegdoen te oefenen.

Via rekenkundig onderzoek met een tekening leren kleuters de verschillende begrippen die belangrijk zijn bij het voorbereidend rekenen. (in, op, onder, meer, minder,even veel,…). Ze leren ook de getalbeelden en getalbegrippen.
Keuzebord en hoeken
In de namiddag kunnen de kinderen een keuze maken uit de verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het keuzebord. Ze houden rekening met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan spelen.

De kring
De computerhoek
De muziekhoek
De creahoek met lichtbak
De cijfer- en letterhoek
De bibliotheek
De onderzoeks- en ontdekhoek
De bouwhoek met het stratenplan en playmobiltafel
De zandbak
De spelletjes- en puzzelhoek
De poppenhoek en winkel
De verkleedhoek
De bewegingshoek in de gang
De tent
Het kleine huisje

Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een opruimsysteem voor de spelletjes en puzzels met een gradatie van moeilijkheidsgraad van beneden naar boven.
Liedjes en versjes
Opmerking ouder: Ouders vinden het fijn als de aangeleerde versjes en liedjes op de weekplanning staan.
Op onderzoek


Hoe ziet de rups er uit?


We hebben de rups heel goed bekeken en ze getekend.
Ze is lang, dik en groen.
Ze heeft pootjes en een (enge) stekel achteraan.
Op haar rug heeft ze bruine strepen.
In de cijfer- en letterhoek stempelden we
R U P S

Hoe maken we courgettesoep?


Helena bracht een courgette mee om soep te maken.


Maar hoe doe je dat?


We zochten het recept op in het kookboek.


Op het onderzoeksblad tekenden we de ingrediënten.


Op de computer vonden we ook een recept met een foto.


Wat zag die soep er lekker uit...




Onze onderzoekers vertelden in de kring wat we nodig hebben


en wat we moeten doen.


Dinsdag 13 september gaan we aan de slag.


Dan komt Nancy de mama van Fré


samen met ons courgettesoep maken.


Hhmmmm...


Alvast bedankt

Nancy!!