Klasavond
Oudste kleuters 7/9/2016
Voorstelling van de aanwezigen
Iedereen
stelt zich voor met eventueel zijn talent. Heb je zelf een talent of ken je
iemand met een talent die dit graag wil delen op school mag je dit steeds aan
ons laten weten.
Bijvoorbeeld:
koken, voorlezen, muziek, acteren, creatief …
Sven helpt bij
de kleuters. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft
in Home Martine Van Camp.
Onze klasouder
is
De taak van
klasouder wordt als volgt omschreven:
1. De klasouder fungeert
als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen,
ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan
een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar
de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien
bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3. (zowel positief als
negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
4. De klasouder kan initiatieven
nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te
coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar
plaatsvinden). Bijvoorbeeld verjaardag juf.
5. De klasouder biedt ondersteuning
bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te
begeleiden bij uitstap;
6. De klasouder zorgt mee
voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in
dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en
eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf
voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt
hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te
nemen, eerst alles met de leerkracht;
7. De klasouder maakt een duidelijk
verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op
de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan
de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of
aan de ouders bezorgt;
+
Vriendenboekje maken, eventueel samen met andere ouders.
Deze
formulieren kan je vragen op het secretariaat
’s Morgens is
er opvang van 7u30 tot 8u00 in de zaal.
Toezicht van
8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het
regent kunnen de kinderen onder het afdak spelen.
Vanaf 8u30 is
de juf in de klas en mogen de kinderen rustig in de kring. Ouders kunnen dan
bij de juf terecht voor eventuele vragen, maar kunnen ook in het klasboek, de
boeken en onderzoeksboeken bekijken. Het is de bedoeling dat de kindjes
die binnenkomen dadelijk naar de kring komen, rustig zijn en nog niet in de
hoeken spelen.
In de gangen
wordt gefluisterd.
Om 8u40
moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten
de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord
wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt, komt best alleen
en in stilte naar de kring.
Tussen 15.30u
en 15.45u is de juf steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot
18u00 en op woensdagnamiddag is er opvang.
Communicatie en oudercontacten
· Via de juf ’s morgens en ’s
avonds.
· 0478/812423 (An) en
0498/763079 (Lieselot).
· Via de boekentas worden
brieven of foldertjes meegegeven.
· Via de blog: Hier vind je
mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de
klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten.
· Via het bord in de gang:
Lijstjes voor begeleiding van uitstappen (soms klasoverschrijdend: ateliers,
zwemmen, …), oudercontacten.
· Rapporten met kerstmis en
op het einde van het schooljaar.
· Oudercontacten: voor de
kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op
vraag van de leerkracht of de ouders.
· Vriendenboekje met
informatie over de kinderen door de klasouders.
Uitstappen en begeleiding
Voor
uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de
begeleiding van de kinderen. Het gebruik van kinderzitjes is verplicht, deze
kunnen wij steeds gebruiken.
Verwachtingen
bij begeleiding van ouders van uitstappen.
Freinetschool
de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van
ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze
samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze
verwachtingen op papier.
- Als begeleider heb je een
constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
- Als ouder kan je geen
andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je
begeleiding van een activiteit.
- We vragen de ouders op tijd
te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
- Als je tijdens de briefing
een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele
activiteit zorg voor.
- Wanneer er met auto’s
gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels
gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en
moet er in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
- We hanteren steeds de regel
‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen
vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden.
Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
- Op uitstap respecteren we
steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
- Tijdens de pauzes
(wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen
te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen
opnemen, is alles snel klaar.
Dieter geeft
op maandag en dinsdag turnen in de turnzaal. Hiervoor hebben de kleuters
turnpantoffels nodig met een witte zool.
Zwemmen
gebeurt op dinsdag1 keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd:
aan- en uitkleden en mee in het water (wie extra tijd heeft kan de andere klas
ook helpen indien gewenst). Dit vragen we omdat we soms moeilijkheden hadden om
voldoende hulp te vinden en we willen graag op een veilige manier gaan zwemmen.
Gelieve je naam op het formulier in te vullen zodat ik goed op voorhand weet of
ik voldoende hulp heb, bedankt.
An vertrekt
onmiddellijk als de school start en Lieselot om 9.25 uur naar het zwembad. (Vanaf 10 uur in het
water).
· Te voet met de kinderen
naar het zwembad en terug naar school te stappen.
· Een groep kinderen speelt
vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders
in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter in het
grote bad.
Enkele
praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen.
· Korte broek en t-shirt, of
zwemkledij voorzien.
· Aan het zwembad verdelen de
ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden.
· We kijken naar alle
kinderen.
· Kinderen die moeten plassen
worden begeleid.
· De kinderen moeten in het
water blijven zodat ze geen kou vatten.
· De kinderen mogen niet
lopen.
· Indien een kleuter het
moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of
papa zullen we de begeleiding even herbekijken.
· Gelieve tijdens het zwemmen
makkelijke kledij en schoenen, een muts of kap te voorzien voor na het zwemmen.
Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen.
Tips om het omkleden te
vergemakkelijken:
· Zwempak/broek onderaan aandoen. (niet
vergeten ondergoed mee te geven)
· ’s morgens met je kind overlopen wat ze
aanhebben.
· 2 herkenbare handdoeken meegeven (1 om op te
staan en 1 om af te drogen), badmuts mag, zo blijven de haren droog.
·
Bandjes op voorhand
opblazen.
Pascale (mama
van Mathijs) geeft Franse les op woensdag. Dit gebeurt op een speelse manier
met onder andere liedjes.
Lagere school
Op donderdag
om 14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de lagere school
die willen voorlezen, kunnen dat op deze momenten, afwisselend in de
verschillende kleuterklasjes. (week om week) Wij eindigen om 15.15 uur.
Jongste-oudste
kleuters
Dinsdagavond
is het muzisch uitwisselingsmoment samen met de jongste/oudste kleuters.
Muziek, kunst, verhalen rond gevoelens.
Leesvriendje
Op maandag mag telkens de
kleuter die de klaspop mee naar huis had, met/zonder ouders, grootouders, juf,
broer/zus,… een zijn lievelingsboekje ‘voorlezen’ in de
klas.
Uitwisseling
jongste kleuters
Na de paasvakantie
wisselen twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen
leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. Op het einde van het schooljaar
gaan we met de huidige tweede kleuterklas een voormiddag naar de jongste
kleuters om hen in hun vertrouwde omgeving beter te leren kennen. Ondertussen
is de derde kleuterklas naar de eerste graad waar ze aan een opdracht werken in
de toekomstige klassituatie. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Brug van de
derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de
bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld
wordt. Wij trachten de overstap naar het eerste leerjaar zo vlotter te laten
verlopen. De leerlingen van de eerste graad kunnen hun vorderingen ( lezen,
rekenen en schrijven ) in praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die
het vorige schooljaar nog in hun klas zaten.
Na de oudste
kleuters komen de twee klasjes samen en gaan naar het eerste leerjaar.
De oudste
kleuters van An en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graad
activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen. Zo doen we wekelijks
schrijfdans, voorbereidend schrijven, ateliers, samen lezen (om de twee weken),
enz.
Tegen het
einde van het schooljaar zijn er meerdere doorschuifmomenten naar het eerste
leerjaar.
Op het einde
van het schooljaar is er voor heel de school een doorschuifdag.
Een kamp
wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook
in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening
houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het
groepsgevoel en de sfeer in de klas!
Alle info
over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (minimum een maand
voor het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid draaiboek.
We gaan twee
dagen en één nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 40 euro, voor
de derde kleuterklas 40 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald aan
de ouders (als dat er is). De school betaald 120 euro voor de begeleiders.
We leggen een
kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende
fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Klas An: er
volgt een kampavond op 14/9 om 19.30 uur.
Klas An: wij
gaan op 17 en 18 oktober op kamp naar het jagershuis in Tessenderlo.
Klas
Lieselot: data nog te bepalen.
In de voor-
en namiddag eten we een koek/fruit.
De kinderen
kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De
kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.
De kinderen
spelen buiten. De kinderen mogen in de voormiddag en ’s middags fietsen op de
fietsen van de school.
Tijdens de
ateliers op vrijdagnamiddag kunnen de kleuters eventueel wel op de eigen
fietsen rijden. Dit wordt steeds vooraf aangekondigd. Er zijn geen aparte
fietsdagen meer, tenzij de kinderen erom vragen.
Steps mogen
in de overdekte speelplaats gezet worden.
De data
worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs
geplaatst. Een keer per maand is het maandafsluiting in de grote zaal (14/10,
18/11, 9/12, 3/02, 24/3, 2/6), minimum 3 keer per jaar stellen de kinderen in
de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt vooraf
uitgenodigd.
Klasoverschrijdende
ateliers oudste kleuters op vrijdagnamiddag.
Bewegingsateliers
zullen afgewisseld worden met muzische ateliers. De talenten van de begeleiders
vormen het uitgangspunt, vb voetbal, ballet, steppen, een bepaalde beeldende
techniek, bespelen van een instrument, wandeling, uitstap, stadsspel, enz. Deze
gaan elke vrijdag door, tenzij er iets tussenkomt van feest, uitstap, … Je mag
je steeds opgeven voor een atelier.
Elk atelier duurt 40
minuten, je kiest zelf het aantal kinderen in je groep, vb. 4.
Ateliers samen met de
jongste kleuters: 26/10, 18/1, 22/2, 15/3 van 11-11.50 u.
Ateliers samen met de
eerste graad: 10/3, 28/4, 19/5. Ook bij deze ateliers kunnen jullie je
inschrijven.
Alweer een leuke manier
waarop de kinderen elkaar en de leerkrachten beter kunnen leren kennen.
Voor elke
vakantie gaat er een feest door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.
Voor de
kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor
rekenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen
met observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo
bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen.
De resultaten worden naast de klasobservaties verwerkt in het rapport.
Na elke
vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een
brief om zelf te controleren. Indien je thuis luizen of neten ontdekt, gelieve
de school te verwittigen. De luizenbrigade heeft een goed resultaat.
Oproep aan iedereen die kan
om mee te helpen, al is het maar een half uurtje.
Luizenouders voor de klas:
Ilse, Joke, Sara, Yentl.
Dinsdag 4
oktober om 20 uur is het klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen
zich aansluiten bij een werkgroep. Meer info vind je op de blog, de werkgroepen
worden voorgesteld op het klokhuis.
Leerkrachten
mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie
toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen en allergieën wordt en na
degelijke afspraken een uitzondering gemaakt, op basis van een doktersattest.
Jullie
krijgen een medische fiche mee om in te vullen en gelieve hier een kleefbriefje
van de mutualiteit op te kleven.
Deze wisselen
per twee weken, per twee kleuters. Deze worden op maandag gegeven en de
kleuters zorgen zelf dat zij elke dag hun eigen taakje uitvoeren. Dit kan ’s
middags na de boterhammen maar mag ook op een ander moment tijdens de dag. Vb
afval naar de compostbak brengen, borstelen, … .
Er wordt pas
een onderzoek uitgevoerd als niemand in de klas het antwoord op de vraag weet.
Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk domein. Onderzoekjes kunnen zowel
zelfstandig als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren.
Het telkens terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een
groepsproces.
Vanaf de 3e kleuterklas
worden de onderzoeken van wereldoriëntatie in een persoonlijk onderzoeksboek
bijgehouden. Dit boek gaat mee tot in het 6e leerjaar als
kapstok wereldoriëntatie.
ð Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste
vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de
kinderen de inhoud zien.
ð Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke
kleuter zijn boekje.
ð De kleuters maken een persoonlijke verwerking op
het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).
De kleuters
van de tweede kleuterklas werken samen in het ‘klasboek’.
Éénmaal per
week is het klasraad. Aan de hand van pictogrammen wordt het volgende
besproken:
Wat verloopt
goed?
Wat verloopt
niet goed?
Wie heeft er
een idee?
De
voorstellen van de kinderen worden visueel gemaakt tijdens de klasraad. Wij
starten de volgende klasraad telkens met het vorige verslag en hopen zo te
evolueren. Vb Iets wat niet goed liep hoeven wij hopelijk niet opnieuw te
tekenen op het volgende blad.
Twee kleuters
uit de derde kleuterklas (één van An, één van Lieselot) zullen op de schoolraad
de kleuters vertegenwoordigen. Wij bereiden dit samen voor. Dit hoeft niet
dezelfde kleuter te zijn gedurende het hele jaar, de kinderen mogen aangeven
wanneer ze willen gaan.
Wekelijks
gaan er op dinsdag 2 kinderen per klas naar de redactiegroep, onder leiding van
Karolien werken ze hier aan een schoolkrant.
De klaspop
reist elk weekend mee met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag
een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van
thuis) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een klein voorwerp gestoken
worden waarover je kind iets wil vertellen.
Er wordt een
foto uit een doos getrokken om te weten wie aan de beurt is. Deze is ook
gekoppeld aan het ‘leesvriendje’.
Wordt
geïntroduceerd in de werking – vb tijdens praatronde
“Ik heb
nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij de pauw), maar vnl. in
conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week, enz.
Er kunnen ook
activiteiten plaatsvinden met andere klassen i.f.v. de axenroos, vb poes –
bever: kleuters – eerste graad plannen een ‘massagemoment’.
Om de 2 weken
wordt er een nieuwe letter aangeboden (komt vanuit de kinderen rekening houdend
met de moeilijkheidsgraad). Tijdens de eerste week kunnen de kinderen hun de
letter eigen maken door ze met concrete opdrachten in te oefenen. Tijdens de tweede
week maken ze een brevet, hier hebben ze de keuze om een papieren brevet te
maken of om 3 concrete opdrachten i.v.m. de letter te maken. Een brevet bestaat
uit oefenblaadjes met vaste stappen en pictogrammen die de kinderen doorheen
het jaar leren. Een brevet bestaat uit deelbrevetten en een meesterwerk. In de
lagere school wordt ook met brevetten gewerkt. De kinderen leren zelf plannen
wanneer ze aan hun brevet werken, en proberen tijdig klaar te geraken. Daarvoor
krijgen ze natuurlijk de nodige hulp. De kinderen gaan eerst de letters van hun
eigennaam doen tijdens het brevettenwerk en nadien volgens hun eigen
interesses.
In de tweede
kleuterklas mogen de kleuters aan de brevetten werken. De focus ligt daar
eerder op de vaardigheden, het aannemen van een goede werkhouding gedurende een
korte periode, pengreep, en het begrijpen van de pictogrammen. Deze brevetten
worden gedifferentieerd verbeterd.
De derde
kleuterklas moet de brevetten maken, de focus ligt op de inhoud van de
brevetten (doelen). Wij gaan er vanuit dat zij de vaardigheden stilaan onder de
knie hebben en ook al beginnend kunnen plannen.
Aan de hand
van het viersporenonderwijs schalen zij zich in (lijn doorheen de lagere
school) in drie schalen. Zij hebben de keuze uit meerdere mogelijkheden.
1. Instructie + hulp nodig bij
de verwerking.
2. Volledige instructie en dan
zelfstandige verwerking.
3. Korte of geen instructie en
dan zelfstandig verwerking.
Ook de
moeilijkheidsgraad van het brevet waaraan ze werken kunnen ze geleidelijk aan
zelf bepalen. Vb 0 is makkelijker dan 00.
In de klas
wordt de nodige rust gevraagd zodat het mogelijk is om zich te concentreren. Vb
de poppen-, muziekhoek zullen niet open zijn tijdens deze momenten.
De afgewerkte
brevetjes liggen in de bakjes.
An geeft maandelijks
fijne motoriek aan de twee oudste kleuterklassen, terwijl Lieselot muzische
vorming geeft op die momenten.
Tweewekelijks
wordt er een nieuwe techniek van de techniektorens (technische ontwikkeling)
voorgesteld, vb. tandwielen, knikkerbaan, …
Wiskunde: Rekenkundig onderzoek
Wiskundige
opdrachten kunnen op verschillende manieren tot stand komen en komen doorheen
de hele week. Dit kan vanuit de kinderen via een onderzoek, maar we doen zelf
ook een aanbod met de wiskundige dozen. Er is maandelijks een ander wiskundig
onderdeel in de kijker, hier werken de kinderen rond in de klas met concreet
materiaal en nadien maken ze hiervan het brevet (papier).
Muzisch werk en woord
De kinderen kunnen ervoor kiezen om een
muzisch werk te maken rond hun gevoelens en ervaringen en dit kan op volgende
manieren: beeld, drama, woord, muziek en beweging. Dit is iets wat verder komt
uit de praatronde en waar we ook tijdens de pauwenronde op terug blikken.
Indien kinderen kiezen voor woord werken ze vaak in hun boek.
Sleep-in
De sleep-in
voor de derde kleuterklas gaat door op 23 en 24 mei. Meer info volgt.
De kinderen
kiezen zelf een activiteit op de verjaardagslijn bij Lieselot. De hele dag
staat in teken van de jarige.
Geen snoep,
chips of chocolade. Je spreekt
best vooraf iets af met de leerkracht.
Klas An: de
kinderen maken een kaart en een kroon en we zingen voor de jarige.
Er ligt een
vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke of een bon van de standaard.
Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen
vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, ...
Op
de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een opruimsysteem voor de
spelletjes en puzzels met een gradatie van moeilijkheidsgraad van beneden naar
boven.
Klaswerking
23 kleuters.
Wordt
voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief turnen, Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u
De kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.
8.40u De kinderen komen in de
klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste
kant. (vertellen/niet vertellen)
Indien nodig
worden de afspraken herhaald.
Dag – datum –
weer (vb juiste kaartje, getal, enz.) Er is een beurtrolsysteem, maar kleuters
mogen zeker in de eerste periode ‘nee’ zeggen als ze het liever nog niet doen.
Met het weer
wordt ook de associatie gemaakt of ze een pull moeten aandoen enz.
De afwezigen
worden samen geteld, en net zoals de datum (eerste getal) genoteerd in het
boek.
Het aantal
aanwezigen en afwezigen wordt geteld, het aantal afwezigen wordt genoteerd in
de vorm van een rekensommetje. Aantal jongens, aantal meisjes, … De kinderen
moeten dit niet kunnen maar kiezen of ze dit alleen of samen ‘noteren’.
De praatronde
wordt geopend, het dagverloop wordt overlopen en wie kringleider,
tijdbewaker en verslaggever is. Vervolgens vertellen wij hoe wij ons voelen en
kan de effectieve ‘praatronde’ starten. De kinderen zien op klok waar de
wijzers staan, wij spreken af dat de praatronde max. 15 min duurt. De tijdbewaker
let goed op tot waar de wijzers mogen komen en geeft op tijd het einde van de
praatronde aan. De dieren op de klok helpen ons… .
Nadat alle
kindjes gezegd hebben hoe ze zich voelen vraagt de kringleider aan de
‘vertellers’ wat ze willen vertellen. Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur
haalbaar te houden. Deel twee van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na
de speeltijd).
Onderzoekjes
die uit de praatronde komen plannen wij meteen in onze dag.
Er kan op
vraag van de kinderen een verslag van de praatronde gemaakt worden in het boek.
Er wordt één woord of tekening per kind genoteerd/getekend. Nadien wordt het
verslag voorgelezen en fouten worden ontdekt. Dit gebeurt spelenderwijs, vb
rijmpjes zoeken, zin afmaken, ..
De twee
verslaggevers overleggen en er wordt in een zelfgekozen techniek een verslag
gemaakt in dit boek. vb waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze
techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit
de kring gestempeld wordt. (zie boek)
Kinderen
mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over materialen.
9.15u
Werken in hoeken
10.05u Terugblikronde: Wat
gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep
moeilijk/makkelijk/…?
10.15u Handen wassen - tijd voor
een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) -
toiletbezoek
10.25 –
10.45u speeltijd
10.45u Vervolg kring
11.00u Activiteit
11.50u Boterhammen eten in de
kring.
Nadien kunnen
de taakjes gedaan worden. (beurtrol per 2 met ‘leeuwen &
kamelen). Vanaf 12 uur mogen de kinderen naar buiten. Om 12.15 uur moet
iedereen naar buiten.
12.00u –
12.50u Speeltijd
12.55u Kring: planning namiddag
14.20u Handen wassen + koek/fruit
+ toiletbezoek
14.30u –
14.45u Speeltijd
14.45u Opruimen
Iedereen
ruimt zijn/haar eigen hoek op. Nadien gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas.
Kijken of de hoeken weer netjes zijn.
Wie iets
gemaakt heeft wat zij/hij wil tonen mag dit op de ‘pauwentafel’ in de kring
leggen. Als het iets is wat je niet kan verhuizen mag het in de hoeken worden
voorgesteld (als de rest van de hoek er netjes bij ligt).
15.05u Afsluitronde:
Pauwenronde;
Wie is fier op… en
waarom?
Boek/lied/beweging/dans/leesactiviteit
met bezoekers/…
Pluimpjes van
de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de
gevoelens
daarbij.
Opvolging
onderzoekjes. Hier kan ook constructieve kritiek geuit worden, zonder te
kwetsen. Bijvoorbeeld: dat is een mooie garage, maar geraakt er wel een auto in
(ze was had geen poort).
15.30u Einde klasdag