dinsdag 27 september 2011

Naar het Warandepark




KIJKEN, LUISTEREN, VOELEN

Verslagje door de oma van Loran.

Wandelen in het bos aan de overkant van de school.
Hand in hand een ingang zoeken van het Warandepark.
En dan met kleine voetjes trappen in kussens van bladeren en kastanjes.
Kijken naar de kleur en of de vruchtjes een wit pluisje hebben,
samen omhoog kijken naar de bomen en de blaadjes om ze
verder in het bos te vergelijken met hun wilde soortgenoten.
Met de bolsters kan je prikkende kabouterbaardjes maken.
Drie kastanjes in een bolster.
De wilde hebben hun stekels verloren en zitten apart in hun doosje.
Hier en daar liggen eikels met een mutsje op,
weggerold van een eikenboom.
Sommige bomen hebben een gladde schors, bij de zomereik zitten deeltjes
als dakpannetjes bij elkaar.
Om zo’n boom een knuffel te geven hadden de kindjes langere armen nodig.
Zelfs met drie lukte het niet.

Waar de kruinen elkaar raken vormen ze gewelven als in hoge gebouwen
Met lichtkoepels vol blauwe lucht.
Daar hoor je vogels fluiten, daar viel een kleine bolster met een groen rupsje
voor de voeten van een kind. Pluimen en veertjes lagen er te wachten
om een naam te krijgen.
‘De kleine is het kindje, is pas beginnen groeien en ligt nu al op de grond.’
Oma moest ze bewaren in haar tasje tussen de kastanjes, beukennootjes en soorten bolsters.

Op de weg naar de ruïne van de Warandeburcht waar ooit ridders hadden gewoond
vond Mireille een reuzenzwam aan de onderkant van een boom. Een elfenbankje
met vele trapjes. Plaats voor al de elfjes van het klasje.
Een kind dacht een wolf te horen, een ander zag de ridders.
Even in het doolhof lopen was echt keileuk, vooral het zoeken naar de uitgang
want niemand had de steentjes van Klein Duimpje gestrooid.
Na een foto van de groep, niet ver van de witte Warandepoort liep de weg
van het spelend verkennen vanuit het bos naar de school terug.

Dinsdag 27 september 2011

We gingen op zoek naar kastanjes en eikels.


Er lagen héél veel kastanjes en bolsters.
In het bomenboek vonden we welke bomen we tegenkwamen.

Voelen aan de schors en een dikke knuffel geven.


Welke paddenstoel is dit? Wie rent er het eerst de berg op...







Wie vindt de weg terug? Het was een fijne wandeling en de kinderen waren heel erg flink!

Heel erg bedankt oma en opa van Loran,

Leen en Martine om met ons mee te wandelen!In de klas maakten we verslagjes voor onze Zoekkrant. We sorteerden alle blaadjes, kastanjes en eikels.

Rhune en Ragna deden de nieuwe handschoenen van de timmerdoos aan,

want de bolsters prikten wel erg hard.