Klasavond Oudste kleuters 10/09/2014
Gemeenschappelijk gedeelte
Voorstelling van de aanwezigen (klas Lieselot OF klas An)
Iedereen stelt zich voor met eventueel zijn talent. Heb je
een talent en wil je dit delen met de kleuters tijdens een atelier, mag je dit
steeds aan An laten weten.
Bijvoorbeeld: koken, voorlezen, muziek, acteren, creatief …
Voorstelling van Sven
Sven helpt op maandag bij An en op dinsdag bij Lieselot. Hij
neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine
Van Camp.
Klasouder
Onze klasouder is Elke (mama van Liano)
De taak van klasouder wordt als volgt omschreven:
1. De
klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve
vragen, ideeën of problemen;
2. De
klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met
vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator)
en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3. (zowel
positief als negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
4. De
klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de
praktische zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven
naast elkaar plaatsvinden). Bijvoorbeeld verjaardag juf.
5. De
klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld
: ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
6. De
klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg.
Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle
klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De
klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na
het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer
initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
7. De
klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de
ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen.
De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar
beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
+ Vriendenboekje
maken, eventueel samen met andere ouders.
Studietoelagen
Deze formulieren kan je vragen op het secretariaat
Praktische afspraken
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Maaike/Karin
in de zaal.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is
er een tweede leerkracht.
Als het regent kunnen de kinderen onder het afdak spelen.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen rustig in
de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, maar
kunnen ook in het klasboek, de vrije
teksten en onderzoeksboeken bekijken. Het is de bedoeling dat de kindjes die
binnenkomen dadelijk naar de kring komen, rustig zijn en nog niet in de hoeken
spelen.
In de gangen wordt gefluisterd. (stilte-afspraak)
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de
praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk
dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen.
Wie te laat komt, komt best alleen en in stilte naar de kring.
Tussen 15.30u en 15.45u is de juf steeds in de klas én kan
er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot 18u00 en op woensdagnamiddag is er opvang.
Communicatie en oudercontacten
·
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
·
0478/812423
(An)
·
Via de map: Worden brieven of foldertjes
meegegeven. Gelieve het mapje steeds tijdig terug mee te brengen en op de
afgesproken plaats in de klas te leggen.
·
Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes
in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie
geen mail heeft laat dit best weten.
·
Via het bord in de gang: Lijstjes voor
begeleiding van uitstappen, oudercontacten.
·
Rapporten met kerstmis en op het einde van het
schooljaar.
·
Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de
grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de
leerkracht of de ouders.
·
Vriendenboekje met informatie over de kinderen.
Voorstel om een vriendenboekje in een klein
formaat te maken, zodat je dit makkelijk overal kan meenemen, zoals een telefoonboekje.
Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor
het vervoer en de begeleiding van de kinderen. Het gebruik van kinderzitjes is
verplicht, deze kunnen wij steeds gebruiken.
Verwachtingen bij
begeleiding van ouders van uitstappen.
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en
activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen,
stelden we onze verwachtingen op papier.
-
Als begeleider heb je een constante
verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
-
Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen
(buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een
activiteit.
-
We vragen de ouders op tijd te zijn voor de
briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
-
Als je tijdens de briefing een aantal kinderen
toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
-
Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg
belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen
alle kinderen een autogordel te dragen en moet er in de autostoel steeds een
verhoogje zijn!
-
We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen
thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo
blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren
alle kinderen samen terug naar school.
-
Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en
regels van onze school (ook ivm voeding).
-
Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en
fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook
de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.
Turnen en zwemmen
Dieter geeft op maandag en dinsdag turnen in de turnzaal. Hiervoor
hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool. (Suggestie om te
kleine turnpantoffels te verzamelen om door te geven aan andere kinderen, An
neemt dit voorstel mee.)
Zwemmen gebeurt op dinsdag1 keer per maand. Hiervoor wordt
er begeleiding gevraagd
Vertrek 9.25 uur naar het zwembad. (Vanaf 10 uur in het
water)
·
Te voet met de kinderen naar het zwembad en
terug naar school te stappen
·
De kinderen aan- en uit te kleden en om de
kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
·
Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad,
een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders in het zwembad zijn)
en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter in het grote bad.
Enkele praktische
afspraken voor de begeleiding van het zwemmen.
·
Korte broek en t-shirt, of zwemkledij voorzien.
·
Aan het zwembad verdelen de ouders en de
leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden.
·
We kijken naar alle kinderen.
·
Kinderen die moeten plassen worden begeleid.
·
De kinderen moeten in het water blijven zodat ze
geen kou vatten.
·
De kinderen mogen niet lopen.
·
Indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te
nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de
begeleiding even herbekijken.
·
Eventueel badmuts voorzien.
·
Gelieve tijdens het zwemmen makkelijke kledij en
schoenen, een muts of kap te voorzien voor na het zwemmen. Indien er bandjes
worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen.
Tips om het omkleden te vergemakkelijken:
·
Zwempak/broek
onderaan aandoen. (niet vergeten ondergoed mee te geven)
·
’s
morgens met je kind overlopen wat ze aanhebben.
·
Herkenbare
handdoeken meegeven (met een figuurtje op)
Frans
Pascale (mama van Mathijs) geeft Franse les op donderdag.
Dit gebeurt op een speelse manier met onder andere liedjes.
Leesmoment
Lagere school
Op maandag om 14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit.
De kinderen van de derde graad (die willen) hebben zich geëngageerd om een heel
jaar te komen voorlezen op maandagavond, afwisselend in de verschillende
kleuterklasjes. (week om week) Wij eindigen om 15.15 uur.
Jongste-oudste kleuters
Dinsdagavond lezen wij afwisselend samen met de jongste/oudste
kleuters.
Leesvriendje
Op maandagochtend
mag telkens de kleuter die Maggy mee naar huis had, met/zonder ouders,
grootouders, juf, broer/zus,… een zijn lievelingsboekje ‘voorlezen’ in de
klas.
Uitwisseling
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste uit
met de jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al
kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Brug van de derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het
lager onderwijs geprikkeld wordt. Wij trachten de overstap naar het eerste
leerjaar zo vlotter te laten verlopen.De leerlingen van de eerste graad kunnen
hun vorderingen ( lezen, rekenen en schrijven ) in praktijk brengen en laten
zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in hun klas zaten.
Na de oudste kleuters wordt de derde kleuterklas van An en
Lieselot steeds gemengd, om zo een nieuwe evenwichtige eerste graad te vormen.
Er wordt rekening gehouden met jongens/meisjes en wij proberen een gezond
evenwicht te creëren in de algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De oudste kleuters van An en Lieselot zullen samen, maar ook
samen met de eerste graad activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen. Zo
doen we wekelijks schrijfdans, voorbereidend schrijven, ateliers, samen lezen
(om de twee weken), enz.
Op het einde van het schooljaar kunnen de oudste kleuters
enkele echte lesjes meemaken in de klas van de eerste graad. vb schrijfdans (+
wisselmoment met de hele school).
Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. Het bedrag voor de
tweede kleuterklas is 30 euro, voor de derde kleuterklas 35 euro. Het overige
bedrag wordt steeds terugbetaald aan de ouders (als dat er is). De school
betaald 10euro (tweede) en 5euro (derde) bij én 120 euro voor de begeleiders.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende,
effectieve en evaluerende fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt een kampavond.
Wij gaan op
2 en 3 februari naar de Keiheuvel.
Opmerkingen van ouders:
·
Wat als er te veel ouders meewillen?
·
Wanneer de begeleiders moeten bijdragen in de
kosten, kunnen we dit dan niet door heel de klas laten financieren?
ð
Deze opmerkingen worden meegenomen en gekeken
welk standpunt de hele school inneemt.
Eten en drank
In de voor- en namiddag eten we een koek/fruit.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag
is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in
de kring onze boterhammen op.
Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. De kinderen mogen in de
voormiddag en ’s middags fietsen op de fietsen van de school.
Tijdens de ateliers op vrijdagnamiddag kunnen de kleuters
eventueel wel op de eigen fietsen rijden. Dit wordt steeds vooraf aangekondigd.
Er zijn geen aparte fietsdagen meer.
Steps mogen in de overdekte speelplaats gezet worden.
Maand/klasafsluiting
De data worden via
de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs geplaatst. Een
keer per maand is het maandafsluiting in de grote zaal, een keer per maand
stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je
wordt vooraf uitgenodigd.
Kleuteratelier
Klas
overschrijdende ateliers jongste-oudste kleuters.
5 keer per jaar gaat
er een kleuteratelier door, de data en het thema (muzische vorming) wordt op de
blog meegedeeld. Ouders zijn steeds welkom om een atelier te komen geven.
Klas overschrijdende ateliers oudste kleuters op
vrijdagnamiddag.
Bewegingsateliers
zullen afgewisseld worden met muzische ateliers. De talenten van de kinderen
vormen het uitgangspunt, vb voetbal, ballet, steppen, een bepaalde beeldende
techniek, bespelen van een instrument, enz. Er zal een lijst uithangen in de
gang waar geïnteresseerde ouders/grootouders zich vooraf kunnen op inschrijven.
Elk atelier duurt een uurtje, afhankelijk hoeveel
(groot)ouders er zijn, zijn er minder kindjes per begeleider!
Feest
Voor elke vakantie gaat er een feest door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.
Citotest
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober
en maart een test voor rekenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en
komt normaal overeen met observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele
tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd
aan de kinderen. De resultaten worden naast de klasobservaties verwerkt in het
rapport.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je
kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. Indien je thuis
luizen of neten ontdekt, gelieve de school te verwittigen. De luizenbrigade heeft
een goed resultaat.
Oproep
aan iedereen die kan om mee te helpen, al is het maar een half uurtje.
Klokhuis en werkgroepen
Maandag 22 september is het eerste klokhuis. Alle ouders
zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep. Meer info
vind je op de blog, de werkgroepen worden voorgesteld op het klokhuis.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf
naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Voor chronische
aandoeningen en allergieën wordt en na degelijke afspraken een uitzondering
gemaakt, op basis van een doktersattest.
Klastaakjes
Deze wisselen per twee weken, per twee kleuters. Deze worden
op maandag gegeven en de kleuters zorgen zelf dat zij elke dag hun eigen taakje
uitvoeren. Dit kan ’s middags na de boterhammen maar mag ook op een ander
moment tijdens de dag. Vb afval naar de compostbak brengen, visjes eten geven,
borstelen, … .
Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek uitgevoerd als niemand in de klas
het antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk
domein. Onderzoekjes kunnen zowel
zelfstandig als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren.
Het telkens terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een
groepsproces.
Vanaf de 3e kleuterklas worden de onderzoeken van
wereldoriëntatie in een persoonlijk onderzoeksboek bijgehouden. Dit boek gaat
mee tot in het 6e leerjaar als kapstok wereldoriëntatie.
ð
Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste
vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de
kinderen de inhoud zien.
ð
Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke
kleuter zijn boekje.
ð
De kleuters maken een persoonlijke verwerking op
het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).
De kleuters van de tweede kleuterklas werken samen in het
‘klasboek’.
Klasraad
Éénmaal per week is het klasraad. Aan de hand van
pictogrammen wordt het volgende besproken:
Wat verloopt goed?
Wat verloopt niet goed?
Wie heeft er een idee?
De voorstellen van de kinderen worden visueel gemaakt tijdens
de klasraad. Wij starten de volgende klasraad telkens met het vorige verslag en
hopen zo te evolueren. Vb Iets wat niet goed liep hoeven wij hopelijk niet
opnieuw te tekenen op het volgende blad.
Schoolraad
Twee kleuters uit de derde kleuterklas (één van An, één van
Lieselot) zullen op de schoolraad de kleuters vertegenwoordigen. Wij bereiden
dit samen voor.
Heen en weerbeer
Maggy reist elk weekend mee met een kind van de klas. In het
bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel:
Leefwereld (Ervaringen van thuis) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een
klein voorwerp gestoken worden waarover je kind iets wil vertellen.
Er wordt een foto uit een doos getrokken om te weten wie aan
de beurt is. Deze is ook gekoppeld aan het ‘leesvriendje’.
Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de werking – vb tijdens praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij de
pauw), maar vnl. in conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week,
enz.
Er kunnen ook activiteiten plaatsvinden met andere klassen
i.f.v. de axenroos, vb poes – bever: kleuters – eerste graad plannen een
‘massagemoment’.
Brevettenwerking
Een brevet bestaat uit oefenblaadjes met vaste stappen en
pictogrammen die de kinderen doorheen het jaar leren. Een brevet bestaat uit
deelbrevetten en een meesterwerk. In de lagere school wordt ook met brevetten
gewerkt (zie verslag klokhuis). De kinderen leren zelf plannen wanneer ze aan
hun brevet werken, en proberen tijdig klaar te geraken. Daarvoor krijgen ze
natuurlijk de nodige hulp.
In de tweede kleuterklas mogen de kleuters aan de brevetten
werken. De focus ligt daar eerder op de vaardigheden, het aannemen van een
goede werkhouding gedurende een korte periode, pengreep, en het begrijpen van
de pictogrammen. Deze brevetten worden gedifferentieerd verbeterd.
De derde kleuterklas moet de brevetten maken, de focus ligt
op de inhoud van de brevetten (doelen). Wij gaan er vanuit dat zij de
vaardigheden stilaan onder de knie hebben en ook al beginnend kunnen plannen.
Aan de hand van het viersporenonderwijs schalen zij zich in
(lijn doorheen de lagere school) in drie schalen. Zij hebben de keuze uit
meerdere mogelijkheden.
1. Instructie
+ hulp nodig bij de verwerking.
2. Volledige
instructie en dan zelfstandige verwerking.
3. Korte
instructie en dan zelfstandig verwerking.
Ook de moeilijkheidsgraad van het brevet waaraan ze werken
kunnen ze geleidelijk aan zelf bepalen. Vb 0 is makkelijker dan 00.
In de klas wordt de nodige rust gevraagd zodat het mogelijk
is om zich te concentreren. Vb de poppen-, muziekhoek zullen niet open zijn
tijdens deze momenten.
De afgewerkte brevetjes liggen in de bakjes.
Fijne motoriek en schrijfdans
An geeft wekelijks schrijfdans aan de tweede kleuterklas,
terwijl Lieselot aan de fijn motorische vaardigheden werkt met de derde
kleuterklas. Vb pengreep
Voorleesweek
Jaarlijks
in november is er een voorleesweek. Warme oproep aan iedereen die mee wil komen
voorlezen! (Orsi)
Thematafel
Ideeën
voor inkleding thematafel welkom bij Orsi.
Klaswerking
Voorstellen groep
20 kleuters (12 meisjes en 8 jongens)
10 kinderen in de tweede kleuterklas
10 kinderen in de derde kleuterklas
Voorlopig komen er geen kinderen bij.
Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief turnen,
Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u De kinderen mogen met de mama’s en
papa’s in de kring.
8.40u De kinderen komen in de klas en leggen
alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant.
(vertellen/niet vertellen)
Indien nodig worden de afspraken herhaald.
Dag – datum – weer (vb juiste kaartje, getal, enz.) Er is
een beurtrolsysteem, maar kleuters mogen zeker in de eerste periode ‘nee’
zeggen als ze het liever nog niet doen.
Met het weer wordt ook de associatie gemaakt of ze een pull
moeten aandoen enz.
De afwezigen worden samen geteld, en net zoals de datum
(eerste getal) genoteerd in het boek.
Het aantal aanwezigen en afwezigen wordt geteld, het aantal
afwezigen wordt genoteerd in de vorm van een rekensommetje. Aantal jongens,
aantal meisjes, … De kinderen moeten dit niet kunnen maar kiezen of ze dit
alleen of samen ‘noteren’.
De praatronde wordt geopend, het dagverloop wordt overlopen en wie kringleider, tijdbewaker
en verslaggever is. Vervolgens vertellen wij hoe wij ons voelen en kan de
effectieve ‘praatronde’ starten. De kinderen zien op klok waar de wijzers
staan, wij spreken af dat de praatronde max. 15 min duurt. De tijdbewaker let
goed op tot waar de wijzers mogen komen en geeft op tijd het einde van de
praatronde aan. De dieren op de klok helpen ons… .
Nadat alle kindjes gezegd hebben hoe ze zich voelen vraagt
de kringleider aan de ‘vertellers’ wat ze willen vertellen. Dit gebeurt in twee
‘shiften’ om de duur haalbaar te houden. Deel twee van de praatronde gaat om
10.45 uur door (net na de speeltijd).
Onderzoekjes die uit de praatronde komen plannen wij meteen
in onze dag.
Het verslag van de praatronde wordt in het klasboek gemaakt.
Er wordt één woord of tekening per kind genoteerd/getekend. Nadien wordt het
verslag voorgelezen en fouten worden ontdekt. Dit gebeurt spelenderwijs, vb
rijmpjes zoeken, zin afmaken, ..
De twee verslaggevers overleggen en er wordt in een
zelfgekozen techniek een verslag gemaakt in dit boek. vb waterverf, ecoline,
druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij het
kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld wordt. (zie boek)
Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets
concreet over materialen.
9.15u Werken in hoeken
10.05u Terugblikronde; Wat gebeurde er in de hoeken?
Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep moeilijk/makkelijk/…?
10.15u Handen wassen - tijd voor een koek/fruit –
(drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) - toiletbezoek
10.25 – 10.45u
speeltijd
10.45u Vervolg kring
11.00u Activiteit
11.50u Boterhammen eten in de kring.
Nadien kunnen de taakjes gedaan worden. (beurtrol per
2 met ‘leeuwen & kamelen). Vanaf 12 uur mogen de kinderen naar buiten. Om
12.15 uur moet iedereen naar buiten.
12.00u – 12.50u Speeltijd
12.55u Kring; planning namiddag
14.20u Handen wassen + koek/fruit + toiletbezoek
14.30u – 14.45u Speeltijd
14.45u Opruimen
Iedereen ruimt zijn/haar eigen hoek op. Nadien gaan wij
samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken of de hoeken weer netjes zijn.
Wie iets gemaakt heeft wat zij/hij wil tonen mag dit op de
‘pauwentafel’ in de kring leggen. Als het iets is wat je niet kan verhuizen mag
het in de hoeken worden voorgesteld (als de rest van de hoek er netjes bij
ligt).
15.05u Afsluitronde:
Pauwenronde; Wie is fier op… en waarom? Boek/lied/beweging/dans/leesactiviteit
met bezoekers/… Pluimpjes
van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep
en de gevoelens daarbij.
Opvolging onderzoekjes. Hier kan ook constructieve kritiek
geuit worden, zonder te kwetsen. Bijvoorbeeld: dat is een mooie garage, maar
geraakt er wel een auto in (ze was had geen poort).
15.30u Einde
klasdag
Rekenkundig onderzoek
Wiskundige opdrachten kunnen op verschillende manieren tot
stand komen en komen doorheen de hele week. Voorbeeldaanbod:
·
Als verwerking op vb een
tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige begrippen, enz. toepassen)
·
De rekendozen in de kring met de getalbeelden
uit rekentrappers (lagere school)
·
Liedjes en gedichtjes; vb verstopliedje
·
Tellen in praatronde van de kinderen, van de
afwezigen
·
Getalbeelden in alle hoeken!
·
Winkelen in de poppenhoek a.d.h.v.
opdrachtkaarten
·
Boeken sorteren in onderzoekshoek
·
Meten/vergelijken in onderzoekshoek
·
Raamfiguren natekenen
·
…
Vrije tekst en taalspelletjes (focus)
Er wordt een vrije tekstenkrant gemaakt, waarin uit elk
vrije tekstenboek een verhaal wordt gekopieerd. Alle kleuters krijgen geregeld
een krant in de boekentas. Gelieve hier zorg voor te dragen, er sneuvelen
jammer genoeg geregeld krantjes op de speelplaats.
Er wordt zeer veel aandacht besteed aan het
Begin-midden-einde van een verhaal.
Werking:
Mogelijke opstart/oorsprong
1. Kinderen
vertellen een verhaal tijdens de praatronde en kiezen om er een vrije tekst
over te maken.
2. Er
wordt een beeld bij gemaakt in een techniek naar keuze. (elke week – meer
technieken)
3. Kinderen
kunnen eerst een ‘schets’ maken en dan pas in het echte boek werken,
afhankelijk van de ervaring met de techniek. Vooraleer ze van start mogen gaan
in hun boek leggen ze steeds een doordrukblad en hun eigen techniekmateriaal
klaar.
4. Rechts
van de illustratie wordt de tekst geschreven. Boven de woorden worden kleine
pictogrammen getekend zodat de kinderen hun eigen tekst kunnen voorlezen.
5. De
kinderen kiezen één woord uit de voorgeschreven woorden dat ze bij de tekst
stempelen of schrijven. (differentiatie)
6. De
vrije tekst wordt voorgelezen in de afsluit – of ochtendkring. Eerst door de
juf, na verloop van tijd samen en/of door de kinderen alleen.
7. Het
vrije tekstenboek wordt in de klas tentoongesteld.
8. De
kinderen kunnen kiezen uit verschillende structuren; vb in boek, maar ook op
a3, in een kader, collage, enz.
9. De
lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs aangebracht op verschillende
wijze. Vb kinderen zien dat hun tekst genoteerd wordt en ‘lezen’ de letters
mee, concrete spelletjes, woorden klappen, beginletters herkennen, woorden in
een zin tellen, enz.
Letterbeer
Elke week gaat de letterbeer op zoek naar een nieuwe letter.
Wij zoeken allerlei voorwerpen en maken een lettercollage. Zo maken de kinderen
spelenderwijs kennis met heel wat letters. Deze letter wordt steeds gekoppeld
aan een letterbrevet. De letters worden vooraf opgenomen in het jaarplan, zodat
elke letter tijdig aan de beurt komt.
Kamp en sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te
leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren
omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te
dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas! Na het kamp
wordt er een kampkrant gemaakt.
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de
kampavond (minimum een maand voor het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een
uitgebreid draaiboek.
De sleep-in voor de derde kleuterklas gaat door op 12 en 13
mei. Meer info volgt.
Verjaardagen
De kinderen kiezen zelf een activiteit op de
verjaardagslijn. De hele dag staat in teken van de jarige.
Geen snoep,
chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de
leerkracht.
Er ligt een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke.
Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord
Belang
van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen vb; poppenhoek
(4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, ...Bedankt Leen voor het verslag.