maandag 17 september 2012

KIJKJE IN DE KLAS
Bette bracht bloembolletjes mee van klavertjes vier.
 Bij de droge aarde moesten we 125 ml water doen.
Sven ging boven bij Liesbeth enkele maatbekers halen.

 In de aarde moesten we de bolletjes planten.

 Hopelijk komen er veel klavertjes vier tevoorschijn en 
brengen ze ons veel geluk!
 Met de maatbekers deden we nog enkele proefjes.
125 ml water leek in de ene beker meer dan in de andere.
Hoe kan dat nu?
 Enkele kinderen maakten nog een eigen bloempotje 
en kleefden er enkele klavertjes bij.
 In het potje van Yrian zat een krekel.
Wat zou die drinken?
 We gingen op zoek in ons insectenboek.
Maar een krekel stond er niet in, 
wel een sprinkhaan.
 Sven hielp mee zoeken.
 Ondertussen wilde Mateo wel eens weten 
van welke boom zijn blad is.
Als we het antwoord niet vinden 
dan kunnen we het volgende week dinsdag 
aan de gids vragen in het bos in de Averegten.
 Na de speeltijd maakten we courgettensoep.
Alle groenten werden netjes gesneden.
De ajuinen pikten wel in de oogjes.


 Eerst gingen de jongens aan de slag,
daarna de meisjes.

 De pitjes van de courgette gaan we laten drogen
dan kunnen we ze nadien in de grond stoppen.
 Zou de soep al klaar zijn?

 Na de middagspeeltijd konden we genieten van de lekkere soep.
Alle duimen in de lucht,
dus lekker was ze zeker!!
DANKJEWEL Nancy!!

 In de namiddag werd er nog gespeeld, getekend en geknipt.

Groetjes,
Mireille




Verslag van de klasavond
Oudste kleuters                       klas Mireille
Woensdag 12 september 2012

Enkele praktische punten worden samen besproken met de klas van Lieselot in de zaal. De uitleg over de werking in de klas gebeurt in de eigen klas.
Aanduiden verslaggever: Miche vult het verslag aan.
Voorstelling van de aanwezigen: Tim, Miet, Dave, Bieke, Els, Wenda, Orsi, Wim, Babli en de papa, Miche en Daniella.
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt op maandag helpen bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot.
Klasouder
Vorig jaar was Nancy klasouder bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
De taak van de klasouder wordt door Els (mama Mateo was vorig jaar klasouder) omschreven in eigen woorden.
De taak van klasouder wordt  als volgt omschreven :
Een klasouder kan helpen bij het organiseren en uitstippelen van uitstappen, vraagt ouders voor begeleiding tijdens bepaalde activiteiten, zet zich in voor het kamp,…
Het maken van het vriendenboekje behoort voorlopig nog tot de taak van de klasouder, eventueel samen met andere ouders.

1.        De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2.        De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3.        De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4.        De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5.        De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
6.        De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
Aanstelling nieuwe klasouder: In de klas: Orsi, de mama van Johanna zal dit jaar onze klasouder zijn. Heel erg bedankt!!
Studietoelage:
Formulieren kunnen afgehaald worden op het secretariaat.
Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds en opvang

’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 met Niki in de zaal. Op donderdag met Carine of afwisselend door leerkrachten.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent wordt er in de overdekte speelplaats gespeeld onder toezicht van een leerkracht. Kinderen mogen niet alleen in de overdekte speelplaats als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.

Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.

Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt, moet wachten tot 9u15 in de gang (einde praatronde).

’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas. De kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De juf blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor eventuele vragen of mededelingen.

Van 16u00 tot 18u00 is er opvang door Niki en Marleen.

Op woensdag is er geen opvang.

Op dinsdag kunnen de kinderen gratis gaan sporten boven het zwembad van 16u tot 18u.
Communicatie en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon Mireille: 013 784864 of 0474 332850

Via de map worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve de map telkens terug mee te geven a.u.b..
Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud.  Uitleg hoe je je kan abonneren. Wie geen mail heeft laat dit best weten.

Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.

Vrije tekstenkrantje: elke maand + een kampkrant.

Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.

Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.

Vriendenboekje met informatie over de kinderen.
Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen.

Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen en zwemmen
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.

-          Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.

-          Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.

-          We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)

-          Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.

-          Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!

-          We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.

-          Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).

-          Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.
Turnen en zwemmen
Dieter geeft op donderdag om 14u45 en vrijdag om 9u30 turnen in de turnzaal. Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool. Gelieve de naam er op te schrijven.
De pantoffels blijven in de turnzaal.

Zwemmen gebeurt op vrijdag,1 keer per maand. Als we gaan zwemmen vertrekken we om 10u, want we moeten om 10u35 in het water zijn tot 11u25 (50 min in het water).
Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om de kinderen te begeleiden naar het zwembad en weer terug, om de kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen. Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, eventueel een groepje op de kleine glijbaan met een ouder met zwempak, een andere groep krijgt zwemles van Dieter.
Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
korte broek en t-shirt voorzien
aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden
we kijken naar alle kinderen
kinderen die moeten plassen worden begeleid
de kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten
de kinderen mogen niet lopen
indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken

muts of kap voorzien voor de natte haren van de kinderen
gemakkelijke kledij voorzien
eventuele bandjes vooraf opblazen
tip van Orsi: een badmuts voorzien voor kinderen met lange haren.
Frans
Pascale, mama van Charlotte en Louis geeft Frans op dinsdag om 9u30 (15 min).
Leesmoment
Op maandag om 14u45 lezen alle kinderen van de Pit. De lagere school komt bij de kleuters voorlezen.
Dinsdagavond lezen we samen met de klas van Ilse voor op het einde van de dag.
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van Ilse met twee kleuters van Mireille tijdens een namiddag. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Brug eerste graad
Op maandagnamiddag komen de kinderen van Evelien samen met de derde kleuterklas een activiteitje doen rond voorbereidend schrijven, rekenen en lezen. We zullen ook samen schrijfdansen en activiteiten doen tijdens jeugdboekenweek, week van het bos,... De kleuters zullen ook naar de klas van Evelien gaan om samen activiteiten te doen.
Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. De kleuters betalen 20,00 euro, de school betaalt ook 20,00 euro per kind.
We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase.
Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Optie in de Keiheuvel in Balen voor 11 en 12 maart 2013. Er volgt ook een kampavond.
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit en in de namiddag is er een koek voor elk kind.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water, melk of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. We eten ’s middags samen in de kring.
Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. Als het regent spelen ze in de overdekte speelplaats.
De kleuters fietsen op de fietsen van de school.
In de gang kan dit op eigen step of klein fietsje. Een eigen step mag ook mee naar buiten.
Maandafsluiting en klasafsluiting
Één keer per maand worden de ouders op vrijdag uitgenodigd op de maandafsluiting van 14.30u tot 15.05u in de zaal. De kinderen van heel de school stellen dan iets voor ( Een paar minuten per klas ).
Een keer per maand worden de ouders uitgenodigd in de klas voor een klasafsluiting op het einde van de dag. Dan stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. (min 15 min )
De data zullen op de algemene blog en klasblog staan.
Kleuterateliers
Vijf keer per jaar gaat er een kleuteratelier door. Ouders zijn altijd welkom om te helpen of mogen zelf een atelier geven. Eerste atelier gaat door op 26 september.
Feest
Voor elke vakantie is er een feest met de hele school (zeepkistentocht, picknick,…).
Verjaardagen
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend lijstje in het Kadulleke. We vieren de verjaardag in de klas en maken een kroon en een kaart.
Cito-test
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en in maart een test rond ordenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt en komt normaal overeen met de observaties door de leerkracht. We hebben dan een beeld van de kinderen en weten hoever ze staan. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden.
De tweede kleuterklas wordt in maart getest.
We kondigen de test vooraf niet aan.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren.
De luizenbrigade heeft een goed resultaat.
Klokhuis en werkgroepen
Maandag 17 september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien dagelijks medicatie nodig is, kan dit besproken worden.
Opmerkingen
Bieke vroeg of er altijd toezicht op de speelplaats is. De glijbaan was op een ochtend vuil. Er staan twee leerkrachten die toezicht doen.

Het podium wordt als gevaarlijk beschouwd door de ouders. Kunnen er afspraken gemaakt worden of kan het podium lager?
Op de algemene blog staat hierover reeds een antwoord (13 september).


Klaswerking
Aanstelling nieuwe klasouder: Orsi zal onze klasouder zijn. Bedankt!
Kamp: Ik heb een optie genomen voor ma 11 en di 12 maart 2013 in de Keiheuvel in Balen. Ouders die twee jaar geleden zijn mee geweest vonden dit ook ok. De prijs is wel wat gestegen. In de Keiheuvel stelden ze voor om de eerste middag de eigen boterhammen mee te nemen om de kostprijs te verlagen. Er worden leuke activiteiten gedaan (paardrijden, dieren verzorgen, brood bakken,…) en het is een prachtig domein met een mooie speeltuin. Verdere informatie volgt.
Sleep-in De leerlingen van 7 verzorging van KTA2 organiseren een sleep-in voor de derde kleuterklas op school op 28 en 29 mei 2013. De week voordien is er een kennismakingsnamiddag. Op de sleep-in worden leuke activiteiten gedaan en krijgen de kleuters een uitgebreid ontbijt.
Voorstelling van de groep
 23 kleuters                  Tweede kleuterklas: 11 kleuters ( 6 meisjes en 5 jongens)
Derde kleuterklas:    12 kleuters ( 7 meisjes en 5 jongens)
Ochtendkring
Lied We zingen het ochtendliedje.
Kringregels
’s Morgens overlopen we de klas- en kringregels die visueel zijn voorgesteld aan de deur en in de kring:
Boekentas in de bak
Jas aan de kapstok (rechts van de deur)
Spulletjes in de bak
Foto ophangen (ik wil niet vertellen of ik heb een verhaal)
Rustig zitten in de kring
Goed luisteren
Taakjes
Op maandag worden de taakjes opgeschoven bij de foto’s van de kinderen. Deze voeren ze de ganse week uit: borstelen, tafels afvegen, kalender, bibliotheek, boekentassen, postbode, planten verzorgen,…
De taakjes van kringleider, tijdsbewaker en verslaggever schuiven elke dag op. Enkele taakjes worden uitgevoerd door een kleuter van de tweede en een kleuter van de derde kleuterklas. Zo leren ze van elkaar.
Aanwezigen    De kinderen worden geteld. De aanwezigheidslijst wordt ingevuld.
Het is fijn als de ouders verwittigen als hun kind afwezig zal zijn.
Kalender
We zingen het lied “Is het maandag, dinsdag,…”.
De kleuter met het taakje van de kalender zegt welke dag het is, scheurt een briefje van de kalender, kijkt naar de cijfers op het briefje, duidt de dag op de maandkalender aan, zet Maggy op de juiste plaats. Begrippen als gisteren, morgen,… worden besproken. Er komen getalbeelden en tijdsbegrippen aan bod. De weerkalender en weerklok worden ingevuld.
We overlopen de dagplanning.
Praatronde
De verslaggever vult de dag, het seizoen, de datum en het weer in de map in.
De tijdsklok wordt ingesteld. De tijdsbewaker houdt de tijd in de gaten. We vertellen tot 9u15. Als niet iedereen aan de beurt geweest is, doen we na de speeltijd verder.
Maggy de klaspop begroet de kinderen en zit bij de kringleider op schoot.
De kringleider  overloopt de foto’s van de kinderen die willen vertellen en vraagt eerst hoe ze zich voelen. Als ze zich minder dan 4 op 5 voelen wordt er gevraagd of ze willen zeggen wat er scheelt.
Dan mogen ze vertellen. De kinderen mogen één ding vertellen. Na het verhaal mogen andere kinderen hierover iets vragen of zeggen. Als er iets werd meegebracht, kan dit eventueel in een rekenbakje met het juiste aantal gelegd worden.
Mireille noteert alles in de map en vraagt wat ze in de map moet schrijven.
Aan de kinderen die niet wilden vertellen, wordt ook gevraagd hoe ze zich voelen.
De verslaggever kiest één verhaal en maakt er een tekening of stripverhaal over.
We kijken of we een hoek kunnen maken uit de verhalen van de kinderen. In die hoek kan de ganse dag gewerkt of gespeeld worden (of meerdere dagen).
We kijken of er een onderzoekje uit de praatronde gekomen is.
We schrijven iets uit de praatronde in het woordenboek. Dit woordenboek gaat naar de cijfer- en letterhoek. De kinderen kunnen er iets bijtekenen of op een eigen blad het woord nastempelen en er bij tekenen.
Dagverloop
Praatronde en kalenders

Hoeken: één begeleide activiteit (instructie), zelfstandige activiteiten met opdrachten in de hoeken (zelfstandig werk) en hoekenwerk.

Toiletbezoek, fruit en speeltijd

Kring (evaluatie en nieuwe opdrachten)

Gezamenlijke activiteit (muziek, lied, versje, taal,…) en hoeken

Toiletbezoek, boterhammen en speeltijd

Kring

Gezamenlijke activiteit en hoeken en vrij spel (gebruik van het keuzebord)

Opruimen

Toiletbezoek, koek en speeltijd

Boekjes lezen

Afsluitkring: de dag overlopen, pluimen uitdelen, wat nemen we mee voor de volgende dag, verhaaltje of spelletje

Jas aandoen en naar huis
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig zijn of op iets dat ze hebben meegebracht(vb. uit de kring). We noemen dit onderzoekjes. Een aantal kinderen kan zich opgeven om het onderzoek te starten. Dit wordt genoteerd op het onderzoeksblad met stappenplan. Het resultaat wordt aan alle kinderen in de kring naar voor gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen met de verdere uitwerking van het onderzoek. Het onderzoek kan een projectje worden. Ouders kunnen naar aanleiding van een onderzoek een activiteitje in de klas komen doen.
Er wordt een lijstje bijgehouden met de namen van de kinderen per onderzoek om een overzicht te hebben van wie met wat heeft meegedaan.
Axenroos
Twee jaar geleden zijn we gestart met de Axenroos.
De kinderen leerden tien dieren kennen en hun kenmerken.
Deze dieren worden gebruikt om bepaald gedrag te bespreken (bv in de klasraad).
Er zijn klasoverschrijdende activiteiten doorheen het jaar.
Talentenweide
De leerkrachten werken dit uit tijdens vergaderingen en studiedag.
Vrije tekstenkrant
We zullen een nieuwe naam voor onze krant kiezen.
In de krant komen werkjes en verhaaltjes en stripverhalen. De krant verschijnt één keer per maand.
Na het kamp maken we een kampkrant.
Klasraad
Op woensdag is het klasraad. De kinderen kunnen vooraf op het blad tekenen waarover ze willen vertellen. Groen= ik vind goed, geel= ik heb een idee, rood= ik vind niet goed.
De axenroos komt aan bod.
Het uitvoeren van de taakjes wordt ook besproken.
Punten voor de schoolraad worden op een briefje geschreven en afgegeven aan de voorzitter van de schoolraad.
Verjaardag We maken voor de jarige een verjaardagskaart en een kroon. De kaart wordt in verschillende stapjes gemaakt (kadertje, proficiat, naam, leeftijd, tekening van de jarige, versieringen). We zingen en doen samen een leuke activiteit.
Klaspop
Maggy onze klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
Maggy moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil worden dan mag ze worden gewassen op 30 graden.
Op maandag komt Maggy terug mee naar school, zodat ze mee kan doen met onze praatronde.
Vrije tekst en taalspelletjes
De kinderen maken een stripverhaal met drie stapjes: wat was er eerst, wat gebeurt er dan en hoe eindigt het verhaal. De kinderen bedenken ook een titel.
Zo leren de kinderen het begin, het midden en het einde van een verhaal. Ze leren vrije teksten schrijven.
Het is ook voorbereidend rekenen, een rekenverhaal, bewerkingen.
De kinderen kunnen ook bij een tekening een verhaaltje vertellen, waarbij de tekst door de juf wordt opgeschreven.
Auditieve analyse en synthese, woorddelen klappen, rijmen, dezelfde beginklanken herkennen, worden aan de hand van taalspelletjes aangebracht tijdens verschillende activiteiten.
Rekendozen
Voorbereidend rekenen komt dagelijks aan bod in de klas tijdens bijna elke activiteit (classificeren, seriëren, vergelijken, tellen,…).
Met de 6 rekendozen worden de rekenkundige begrippen op een speelse manier geoefend. De kinderen kunnen de dozen vullen met het juiste aantal voorwerpen als op de doos staat. In de kring worden spelletjes gedaan om de begrippen bijdoen en wegdoen te oefenen.
Via rekenkundig onderzoek met een tekening leren kleuters de verschillende begrippen die belangrijk zijn bij het voorbereidend rekenen. (in, op, onder, meer, minder,even veel,…). Ze leren ook de getalbeelden en getalbegrippen.
Keuzebord en hoeken
De kinderen kunnen een keuze maken uit de verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het keuzebord. Ze houden rekening met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan spelen.


De kring
De computerhoek
De muziekhoek
De creahoek met lichtbak
(voorbereidend schrijven)
Timmerhoek
Tekenbord
De cijfer- en letterhoek
De bibliotheek
De onderzoeks- en ontdekhoek
De bouwhoek met het stratenplan en playmobiltafel
De zandbak
De spelletjes- en puzzelhoek
De poppenhoek en winkel
De verkleedhoek
De bewegingshoek in de gang
De tent
Het kleine huisje
(veranderlijk)



Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een opruimsysteem voor de spelletjes en puzzels met een gradatie van moeilijkheidsgraad van beneden naar boven.
Vragenronde
Fruit en groentjes mogen altijd meegegeven worden in de brooddoos.
Dankjewel:
Heel erg bedankt iedereen om er bij te zijn.
Heel erg bedankt voor de lekkere hapjes en drankjes.
Heel erg bedankt Miche voor de aanvulling van het verslag.