woensdag 18 september 2013

Verslag van de infoavond oudste kleuters klas Mireille
Woensdag 11 september 2013
Enkele praktische punten worden samen besproken met de klas van Lieselot in de zaal. De uitleg over de werking in de klas gebeurt in de eigen klas.
Aanduiden verslaggever: Rowan vult het verslag aan.
Voorstelling van de aanwezigen: klas Mireille: Sylvie, Nancy, Orsi, Rowan, Sara, Nathalie, Kinga, Miet, Els, Marie-Lore.
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt op maandag helpen bij Mireille en op dinsdag bij Lieselot.
Klasouder
Vorig jaar was Orsi klasouder bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
Woensdag 18 september zal de eerste vergadering doorgaan voor de klasouders.
De taak van klasouder wordt  als volgt omschreven :
Een klasouder kan helpen bij het organiseren en uitstippelen van uitstappen, vraagt ouders voor begeleiding tijdens bepaalde activiteiten, zet zich in voor het kamp,…
Het maken van het vriendenboekje behoort tot de taak van de klasouder, eventueel samen met andere ouders. Voorstel om één vriendenboekje te maken voor beide klassen samen. De gegevens van de juf mogen ook in het vriendenboekje.

1.        De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2.        De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3.        De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4.        De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
5.        De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
6.        De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
Aanstelling nieuwe klasouder: In de klas.
Studietoelage:
Formulieren kunnen afgehaald worden op het secretariaat of online. De moeite waard om eens na te kijken. Men heeft hier vaker recht op dan gedacht wordt.
Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds en opvang
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats.
Als het regent wordt er in de overdekte speelplaats gespeeld onder toezicht van een leerkracht. Kinderen mogen niet alleen in de overdekte speelplaats als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen.
’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas. De kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De juf blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor eventuele vragen of mededelingen.
Van 16u00 tot 18u00 is er opvang door Niki en Marleen.
Op woensdag is er geen opvang. Er wordt een groepje kinderen naar het Kliekske/Kliek gebracht.
Communicatie en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon Mireille: 013 784864 of 0474 332850

Via de map worden brieven of foldertjes meegegeven. Gelieve de map telkens terug mee te geven a.u.b..

Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Hoe kan je je abonneren? Onderaan de blog staat een icoontje, klikken, mailadres invoegen en later mail van school bevestigen. Zowel voor de klasblog als de algemenen blog. Sommige providers hebben hier wel problemen mee. Wie geen mail heeft laat dit best weten.

Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.

Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.

Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.

Vriendenboekje met informatie over de kinderen en de juf.
Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen.

Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen en zwemmen
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.

-          Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.

-          Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.

-          We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)

-          Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.

-          Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel steeds een verhoogje zijn!

-          We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.

-          Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).

-          Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.
Turnen en zwemmen
Dieter geeft op maandag om 9u30 en dinsdag om 8u40 turnen in de turnzaal. Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool. Gelieve de naam er op te schrijven.
De pantoffels blijven in de turnzaal.

Zwemmen gebeurt op dinsdag,1 keer per maand. Als we gaan zwemmen vertrekken we om 8u40.
Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om de kinderen te begeleiden naar het zwembad en weer terug, om de kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen. Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, eventueel een groepje op de kleine glijbaan met een ouder met zwempak, een andere groep krijgt zwemles van Dieter.
Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
korte broek en t-shirt voorzien
aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden
we kijken naar alle kinderen
kinderen die moeten plassen worden begeleid
de kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten
de kinderen mogen niet lopen
indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken

muts of kap voorzien voor de natte haren van de kinderen
gemakkelijke kledij voorzien die de kinderen zelf aan- en uit kunnen doen (geen broekkousen, geen kleding met kleine knoopjes)
eventuele bandjes vooraf opblazen
tip: een badmuts voorzien voor kinderen met lange haren of een vlecht maken
Frans
Pascale, mama van Charlotte, Louis en Mathijs geeft Frans op donderdag om 10u45 (15 min).
Leesmoment
Op maandag om 14u45 komen de kinderen van de derde graad bij de kleuters voorlezen.
Dinsdagavond lezen we samen met de klas van Femke/Ilse voor op het einde van de dag.
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van Ilse met twee kleuters van Mireille tijdens een namiddag. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Uitwisseling oudste kleuters/brug eerste graad
Na de oudste kleuters maken we steeds een nieuwe groepsverdeling waarbij we rekening houden met aantal jongens en meisjes en een gezond evenwicht in algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De derde kleuterklassen worden volgend jaar gemengd als ze naar het eerste leerjaar gaan.
De oudste kleuters van Mireille en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graden activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen. De interesse voor het eerste leerjaar van de kleuters wordt geprikkeld en de kinderen van de eerste graad kunnen hun vorderingen rond lezen, schrijven en rekenen in de praktijk brengen. Op het einde van het jaar is er de grote schoolwissel en zitten de kinderen een dagje in de klas van het volgende schooljaar.
Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp.
Ouderbijdrage voor de tweede kleuterklas = 30,00 euro/voor de derde kleuterklas   = 35,00 euro.
De school betaalt voor de tweede kleuterklas 10,00 euro per kleuter bij en voor de derde kleuterklas 5,00 euro bij.  Dan is er een budget van 40,00 euro per kleuter.
Voor de begeleiding betaalt de school 120,00 euro (3 ouders X 40,00 euro).

We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt ook een kampavond. In de klas zal er nog meer uitleg gegeven worden.
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit en in de namiddag is er een koek voor elk kind.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. We eten ’s middags samen in de kring.

Vraag van ouder: mogen kinderen yoghurt en pasta meebrengen? Dit werd nadien besproken op de teamvergadering. Yoghurt mag niet, want dan kan het zijn dat er ook petit gervais en chocomousse wordt meegebracht. Koude pasta kan wel.
Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. Als het regent mogen ze in de overdekte speelplaats spelen.
De kleuters fietsen op de fietsen van de school. Een eigen step mag ook mee naar buiten.
Maandafsluiting en klasafsluiting
Één keer per maand worden de ouders op vrijdag uitgenodigd op de maandafsluiting van 14.30u tot 15.05u in de zaal. De kinderen van heel de school stellen dan iets voor ( Een paar minuten per klas ).
Een keer per maand worden de ouders uitgenodigd in de klas voor een klasafsluiting. Dan stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. (min 15 min )
De data zullen op de algemene blog en klasblog staan.
Kleuterateliers
Vijf keer per jaar gaat er een kleuteratelier door op woensdag van 10u45 tot 11u40 rond muzische vorming (media, beeld, drama, beweging en muziek). Ouders zijn altijd welkom om te helpen of mogen zelf een atelier geven.
Feest
Voor elke vakantie is er een feest met de hele school (zeepkistentocht, picknick,…).
Verjaardagen
Geen snoep, chips of chocolade. Als je twijfelt kan je iets afspreken met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend lijstje in het Kadulleke.  
Cito-test
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en in maart een test rond ordenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt en komt normaal overeen met de observaties door de leerkracht. We hebben dan een beeld van de kinderen en weten hoever ze staan. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. De resultaten worden verwerkt in de rapporten.
We kondigen de test vooraf niet aan bij de kinderen, wel bij de ouders.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. De luizenbrigade heeft een goed resultaat. Helpende handen zijn welkom.
Klokhuis en werkgroepen
Maandag 16 september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien dagelijks medicatie nodig is, kan dit besproken worden.
Jaarthema rust
We werken aan het thema rust met de hele school. In de gang en de zaal wordt er gefluisterd. We stappen rustig naar de speelplaats en naar de klassen.
Opmerkingen:
In de overdekte speelplaats staat een ‘tatertafel’ waar ouders welkom zijn om een babbeltje te doen. Er liggen ook boeken om uit te lenen, volgens het principe ‘boek meenemen, ander boek in de plaats leggen’.

Opmerking over de ratten en opmerking naar aanleiding van de herplaatsing van de geiten. Dit werd maandag 17 september besproken op het klokhuis (zie verslag klokhuis).

Idee: laat de kleuters pantoffels dragen in de klas. Na bespreking op de teamvergadering werd er beslist dat pantoffels niet verplicht zijn.

Het water in de wasbakken bij de kleutertoiletten loopt niet hard genoeg. Dit werd ondertussen aangepast.

Klaswerking
Bedankt voor de hulp tijdens het schilderen!!!!

Aanstelling nieuwe klasouders: Ilse, de mama van Nand en Sara, de mama van Pia zullen onze klasouders zijn. Bedankt!
Sara Tips:  saar_ti@yahoo.com       
Kamp
Ik heb in de vakantie een aantal mogelijke kampplaatsen gecontacteerd en ben op bezoek geweest in de Ponyhoeve in Turnhout: http://www.ponyhoeveturnhout.be/. Een boerderij met een buitenpiste. De begeleidster is Diane en zij is ook kleuterleidster.
Ons Ponykamp zal doorgaan op donderdag 24 en vrijdag 25 april 2014.

Bezoek aan de Ponyhoeve op maandag 5 augustus 2013.

Datum van ponykamp:
Donderdag 24 en vrijdag 25 april 2014.

Kostprijs:
Kleuters:
43,00 euro per kleuter (activiteiten, maaltijden en overnachting).

Begeleiding:
2 begeleiders gratis (via plattelandsklassen)
Overnachting en ontbijt: 10,00 euro
Maaltijd ‘s middags: 14,00 euro
Avondmaaltijd: 10,00 euro
Voltijds: 48,00 euro (via Diane)    
 Indien er veel begeleiders meegaan is er eventueel een derde begeleider gratis.

Indien de kostprijs voor de begeleiding niet volledig betaald kan worden via het budget dat we krijgen van de school voor de begeleiding (120,00 euro), dan wordt dit resterende bedrag gedeeld door het aantal ouders dat heeft meegegeten en wordt gevraagd hun deel te betalen.
Vraag van de ouders of dit resterende bedrag niet gedeeld kan worden door alle ouders.

(voorlopig) programma:
Donderdag 24 april 2014
10u: aankomst op de Ponyhoeve
Bagage uitpakken
Vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
12u00: warme maaltijd (soep, hoofdgerecht en nagerecht)
13u30: Boerenfluiterspad met Diane (2,5 km, bij extreem slecht weer is er een bezoek aan een landbouwbedrijf)
Dit is een speelse doe - tocht door het mooie noorden van Turnhout .
Al wandelend kom je een aantal opdrachten tegen op kleuterformaat , ze komen er veel te weten over de landbouw .
Met de 4 à 5 jarige kleuters wandel je de tocht van 2,5 km , onderweg kijken ze in een boerderij welke dieren er maïs lusten, doen ze de geluiden van de dieren na , spelen ze kip op een echte kippenstok , en draaien ze aan het rad van fortuin! Al spelend leer en proef je wat het platteland je te bieden heeft . Dit educatief pad doe je steeds onder begeleiding van een gids .
Het unieke en interactief Boerenfluiterspad is bekroond met de Milieuprijs 2004 van de Stad Turnhout
16u00: vieruurtje - vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
17u30: avondeten
Vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
Opfrissen
Verhaaltje
Slapen (kleuters slapen op de onderste bedjes van de stapelbedden, de begeleiders kunnen bovenaan slapen)

Vrijdag 25 april 2014
8u00: ontbijt
Kamers opruimen in de voormiddag
9u30: ponyrijden en speeltuin
Een ritje op de rug van een kleine shetlandpony is voor kleuters een ervaring apart .
Terwijl de andere kleuters even wachten kunnen ze spelen in een grote zandbak met enkele speeltuigen .

12u00: warme maaltijd (soep, hoofdgerecht en nagerecht)
Vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
Naar huis

Meebrengen:
Om te ponyrijden: rubberen laarzen en lange broek (geen jeans)
Om te slapen: hoeslaken, kussensloop, slaapzak of donsdeken, eventueel plastic matrasbeschermer
Om te wandelen: rubberen laarzen, regenjas

Aangepaste voeding doorgeven via formulier van plattelandsklassen (allergieën, vegetariërs,… voor kleuters en begeleiders).
Aantal begeleiders aan Diane doorgeven (niet via plattelandsklassen).

Verdere informatie en kampavond volgen.
Voor de eigen activiteiten op kamp zijn er zeker ideetjes welkom
Sleep-in
De leerlingen van 7 verzorging van KTA2 organiseren een sleep-in voor de derde kleuterklas op school op 13 en 14 mei 2014. De week voordien is er een kennismakingsnamiddag. Op de sleep-in worden leuke activiteiten gedaan en krijgen de kleuters een uitgebreid ontbijt.
Voorstelling van de groep
 22 kleuters                  Tweede kleuterklas: 11 kleuters ( 7 meisjes en 4 jongens)
Derde kleuterklas:    11 kleuters ( 6 meisjes en 5 jongens)
Ochtendkring
Lied We zingen het ochtendliedje.
Kringregels
’s Morgens overlopen we de klas- en kringregels die visueel zijn voorgesteld aan de deur en in de kring:
Boekentas in de bak
Jas aan de kapstok (rechts van de deur)
Spulletjes in de bak
Foto ophangen (ik wil niet vertellen of ik heb een verhaal)
Rustig zitten in de kring
Goed luisteren
Taakjes
Op maandag worden de taakjes opgeschoven bij de foto’s van de kinderen. Deze voeren ze de ganse week uit: borstelen, tafels afvegen, kalender, bibliotheek, boekentassen, postbode, planten verzorgen,…
De taakjes van kringleider, tijdsbewaker en verslaggever schuiven elke dag op. Enkele taakjes worden uitgevoerd door een kleuter van de tweede en een kleuter van de derde kleuterklas. Zo leren ze van elkaar.
Aanwezigen 
De kinderen worden geteld. De aanwezigheidslijst wordt ingevuld.
Het is fijn als de ouders verwittigen als hun kind afwezig zal zijn.
Kalender
We zingen het lied “Is het maandag, dinsdag,…”.
De kleuter met het taakje van de kalender zegt welke dag het is, scheurt een briefje van de kalender, kijkt naar de cijfers op het briefje, duidt de dag op de maandkalender aan, zet Maggy op de juiste plaats. Begrippen als gisteren, morgen,… worden besproken. Er komen getalbeelden en tijdsbegrippen aan bod. De weerkalender en weerklok worden ingevuld.
We overlopen de dagplanning.
Praatronde
De verslaggever vult de dag, het seizoen, de datum en het weer in de map in.
De tijdsklok wordt ingesteld. De tijdsbewaker houdt de tijd in de gaten. We vertellen tot 9u15. Als niet iedereen aan de beurt geweest is, doen we na de speeltijd verder.
Maggy de klaspop begroet de kinderen en zit bij de kringleider op schoot.
De kringleider  overloopt de foto’s van de kinderen die willen vertellen en vraagt eerst hoe ze zich voelen. Als ze zich minder dan 4 op 5 voelen wordt er gevraagd of ze willen zeggen wat er scheelt.
Dan mogen ze vertellen. De kinderen mogen één ding vertellen. Na het verhaal mogen andere kinderen hierover iets vragen of zeggen. Als er iets werd meegebracht, kan dit eventueel in een rekenbakje met het juiste aantal gelegd worden.
Mireille noteert alles in de map en vraagt wat ze in de map moet schrijven.
Aan de kinderen die niet wilden vertellen, wordt ook gevraagd hoe ze zich voelen.
De verslaggever kiest één verhaal. We vertellen het met een begin, een midden en een einde en de verslaggever maakt er een tekening bij en stempelt een woord erbij.
We kijken of we een hoek kunnen maken uit de verhalen van de kinderen. In die hoek kan de ganse dag gewerkt of gespeeld worden (of meerdere dagen).
We kijken of er een onderzoekje uit de praatronde gekomen is en schrijven dit op het onderzoeksblad van de dag.
Dagverloop
Praatronde en kalenders

Hoeken: één begeleide activiteit (instructie), zelfstandige activiteiten met opdrachten in de hoeken (zelfstandig werk) en hoekenwerk.

Toiletbezoek, fruit en speeltijd

Kring (evaluatie en nieuwe opdrachten)

Gezamenlijke activiteit (muziek, lied, versje, taal,…) en hoeken

Toiletbezoek, boterhammen en speeltijd

Kring

Gezamenlijke activiteit en hoeken en vrij spel (gebruik van het keuzebord)

Opruimen

Toiletbezoek, koek en speeltijd

Boekjes lezen

Afsluitkring: de dag overlopen, pluimen uitdelen, wat nemen we mee voor de volgende dag, verhaaltje of spelletje

Jas aandoen en naar huis
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig zijn of op iets dat ze hebben meegebracht. We noemen dit onderzoekjes. Een onderzoekje wordt gestart als niemand uit de groep het antwoord weet. De leerkracht kan ook een onderzoek voorstellen. Een aantal kinderen kan zich opgeven om het onderzoek te starten. Dit wordt genoteerd op het onderzoeksblad met stappenplan. Het resultaat wordt aan alle kinderen in de kring naar voor gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen met de verdere uitwerking van het onderzoek. Het onderzoek kan een projectje worden. Ouders kunnen naar aanleiding van een onderzoek een activiteitje in de klas komen doen.
De derde kleuterklas krijgt per kind vanaf dit jaar een onderzoeksboek. Voor de tweede kleuterklas maken we één boek. Hierin komen de onderzoekjes rond wereldoriëntatie die bereikt moeten worden. Op de ene bladzijde komt een blad dat de juf gemaakt heeft over het onderzoek, op de andere bladzijde maken de kinderen hun eigen verwerking van het onderzoekje. Het onderzoeksboek wordt meegenomen naar de volgende klas.
Axenroos
De kinderen leren de tien dieren kennen en hun kenmerken.
Deze dieren worden gebruikt om bepaald gedrag te bespreken (bv in de klasraad).
Er zijn klasoverschrijdende activiteiten doorheen het jaar.
Vrije tekstenkrant
We zullen een nieuwe naam voor onze krant kiezen.
In de krant komen werkjes en verhaaltjes en stripverhalen. De krant verschijnt één keer per maand.
Na het kamp maken we een kampkrant.
Klasraad
Op woensdag is het klasraad. De kinderen kunnen vooraf op het blad tekenen waarover ze willen vertellen. Groen= ik vind goed, geel= ik heb een idee, rood= ik vind niet goed.
De axenroos komt aan bod.
Het uitvoeren van de taakjes wordt ook besproken.
Punten voor de schoolraad worden op een briefje geschreven en afgegeven aan de voorzitter van de schoolraad.
Verjaardag
We maken voor de jarige een verjaardagskaart en een kroon. De kaart wordt in verschillende stapjes gemaakt (kadertje, proficiat, naam, leeftijd, tekening van de jarige, versieringen). We zingen liedjes en de jarige staat die dag extra in de belangstelling.
Klaspop
Maggy onze klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
Maggy moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil worden dan mag ze worden gewassen op 30 graden.
Op maandag komt Maggy terug mee naar school, zodat ze mee kan doen met onze praatronde.
Vrije tekst en taalspelletjes
De kinderen maken een stripverhaal met drie stapjes: wat was er eerst, wat gebeurt er dan en hoe eindigt het verhaal. De kinderen bedenken ook een titel.
Zo leren de kinderen het begin, het midden en het einde van een verhaal. Ze leren vrije teksten schrijven.
Het is ook voorbereidend rekenen, een rekenverhaal, bewerkingen.
De kinderen kunnen ook bij een tekening een verhaaltje vertellen, waarbij de tekst door de juf wordt opgeschreven op de computer. De kinderen knippen het tekstje uit en kleven het bij hun werkje.
Auditieve analyse en synthese, woorddelen klappen, rijmen, dezelfde beginklanken herkennen, worden aan de hand van taalspelletjes aangebracht tijdens verschillende activiteiten.
De Letterbeer verzamelt elke week voorwerpen die beginnen met een bepaalde letter.
Rekendozen
Voorbereidend rekenen komt dagelijks aan bod in de klas tijdens bijna elke activiteit (classificeren, seriëren, vergelijken, tellen,…).
Met de 5 rekendozen met vingerkaartjes (zoals in het eerste leerjaar) worden de rekenkundige begrippen op een speelse manier geoefend. De kinderen kunnen de dozen vullen met het juiste aantal voorwerpen als op de doos staat. In de kring worden spelletjes gedaan om de begrippen bijdoen en wegdoen te oefenen.
Via rekenkundig onderzoek met een tekening leren kleuters de verschillende begrippen die belangrijk zijn bij het voorbereidend rekenen. (in, op, onder, meer, minder,even veel,…). Ze leren ook de getalbeelden en getalbegrippen.

De derde kleuterklas maakt regelmatig een oefenblaadje of oefenboekje rond voorbereidend rekenen, lezen en schrijven, zodat de kinderen ook op papier opdrachtjes leren maken en hun werkjes kunnen plannen. Kinderen van de tweede kleuterklas mogen meedoen, maar dit moet niet.
Keuzebord en rondleiding in de hoeken (focus hoekenwerk)
De kinderen kunnen een keuze maken uit de verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het keuzebord. Ze houden rekening met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan spelen.


De kring
De computerhoek
De muziekhoek
De luisterhoek (CD-speler gezocht)
De poppenkast
De creahoek met lichtbak
(voorbereidend schrijven)
Timmerhoek en plasticinehoek
De cijfer- en letterhoek
De bibliotheek
De onderzoeks- en ontdekhoek
De bouwhoek met bouwtafel, de bouwbak, de bouwmat onder het huisje
De zandbak
De spelletjes- en puzzelhoek
De poppenhoek en winkel
De verkleedhoek
De bewegingshoek in de gang met het groot tekenbord
De tent
Het kleine huisje
(veranderlijk)

Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een opruimsysteem voor de spelletjes en puzzels met een gradatie van moeilijkheidsgraad van beneden naar boven.
Vragenronde
Dankjewel:
Heel erg bedankt iedereen om er bij te zijn.
Heel erg bedankt voor de lekkere hapjes en drankjes.

Heel erg bedankt Rowan voor de aanvulling van het verslag.