Verslag van de infoavond
oudste kleuters klas Mireille
Woensdag 11 september 2013
Enkele praktische punten worden samen besproken met de klas
van Lieselot in de zaal. De uitleg over de werking in de klas gebeurt in de
eigen klas.
Aanduiden
verslaggever: Rowan
vult het verslag aan.
Voorstelling van de
aanwezigen: klas
Mireille: Sylvie, Nancy, Orsi,
Rowan, Sara, Nathalie, Kinga, Miet, Els, Marie-Lore.
Voorstelling van Sven
Sven van Home Martine van Camp komt op maandag helpen bij
Mireille en op dinsdag bij Lieselot.
Klasouder
Vorig jaar was Orsi klasouder bij Mireille.
Wie wil zich dit jaar kandidaat stellen als klasouder?
Woensdag 18 september zal de eerste vergadering doorgaan
voor de klasouders.
De taak van
klasouder wordt als volgt omschreven :
Een klasouder
kan helpen bij het organiseren en uitstippelen van uitstappen, vraagt ouders
voor begeleiding tijdens bepaalde activiteiten, zet zich in voor het kamp,…
Het maken
van het vriendenboekje behoort tot de taak van de klasouder, eventueel samen
met andere ouders. Voorstel om één vriendenboekje te maken voor beide klassen
samen. De gegevens van de juf mogen ook in het vriendenboekje.
1.
De
klasouder fungeert als aanspreekpunt
voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2.
De
klasouder werkt mee aan een goede
communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon
(leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of
alles vlot verlopen is;
3.
De
klasouder kan initiatieven nemen door
bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren (om te
vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden).
4.
De
klasouder biedt ondersteuning bij
bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te
begeleiden bij uitstap;
5.
De
klasouder zorgt mee voor de praktische
organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas
klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en
tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de
drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas
mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles
met de leerkracht;
6.
De klasouder maakt een duidelijk
verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte
blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de
leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of
aan de ouders bezorgt;
Aanstelling nieuwe klasouder: In de klas.
Studietoelage:
Formulieren
kunnen afgehaald worden op het secretariaat
of online. De moeite waard om eens na te kijken. Men heeft hier vaker recht
op dan gedacht wordt.
Praktische afspraken
’s Morgens, ’s avonds
en opvang
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats.
Als het regent wordt er in de overdekte speelplaats gespeeld
onder toezicht van een leerkracht. Kinderen mogen niet alleen in de overdekte
speelplaats als er geen leerkracht toezicht doet. Er kan altijd iets gebeuren.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen in de
kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, kunnen de
praatrondemap inkijken of werkjes bekijken.
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de
praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk
dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen.
’s Avonds halen de ouders hun kind af aan de klas. De
kinderen waarvan de ouders er nog niet zijn, gaan naar de speelplaats. De juf
blijft nog een kwartier in de klas. Ouders kunnen bij haar terecht voor
eventuele vragen of mededelingen.
Van 16u00 tot 18u00 is er opvang door Niki en Marleen.
Op woensdag is er geen opvang. Er wordt een groepje kinderen
naar het Kliekske/Kliek gebracht.
Communicatie
en oudercontacten
Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
Telefoon
Mireille: 013 784864 of 0474 332850
Via de map worden brieven of foldertjes meegegeven.
Gelieve de map telkens terug mee te geven a.u.b..
Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in
de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Hoe kan je
je abonneren? Onderaan de blog staat een icoontje, klikken, mailadres invoegen
en later mail van school bevestigen. Zowel voor de klasblog als de algemenen
blog. Sommige providers hebben hier wel problemen mee. Wie geen mail heeft laat
dit best weten.
Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding
van uitstappen, oudercontacten.
Rapporten met kerstmis en op het einde van het
schooljaar.
Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote
vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of
de ouders.
Vriendenboekje met informatie over de kinderen en de
juf.
Uitstappen
en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd
voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen.
Verwachtingen bij begeleiding van
ouders van uitstappen en zwemmen
Freinetschool
de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van
ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze
samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze
verwachtingen op papier.
-
Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid
gedurende de hele activiteit.
-
Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen
(buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een
activiteit.
-
We vragen de ouders op tijd te zijn voor de
briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
-
Als je tijdens de briefing een aantal kinderen
toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
-
Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg
belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen
alle kinderen een autogordel te dragen en moet er vooraan in de autostoel
steeds een verhoogje zijn!
-
We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen
thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo
blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren
alle kinderen samen terug naar school.
-
Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en
regels van onze school (ook ivm voeding).
-
Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd,
middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de
praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel
klaar.
Turnen
en zwemmen
Dieter geeft op maandag om 9u30 en dinsdag om 8u40 turnen
in de turnzaal. Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte
zool. Gelieve de naam er op te schrijven.
De pantoffels blijven in de turnzaal.
Zwemmen gebeurt op dinsdag,1 keer per maand. Als we gaan
zwemmen vertrekken we om 8u40.
Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd om de kinderen
te begeleiden naar het zwembad en weer terug, om de kinderen aan- en uit te
kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen. Een groep
kinderen speelt vrij in het plonsbad, eventueel een groepje op de kleine
glijbaan met een ouder met zwempak, een andere groep krijgt zwemles van Dieter.
Enkele praktische
afspraken voor de begeleiding van het zwemmen
korte broek en t-shirt voorzien
aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht
zich om beide zwembaden in het oog te houden
we kijken naar alle kinderen
kinderen die moeten plassen worden begeleid
de kinderen moeten in het water blijven zodat ze
geen kou vatten
de kinderen mogen niet lopen
indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te
nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de
begeleiding even herbekijken
muts of kap voorzien voor de natte haren van de
kinderen
gemakkelijke kledij voorzien die de kinderen zelf
aan- en uit kunnen doen (geen broekkousen, geen kleding met kleine knoopjes)
eventuele bandjes vooraf opblazen
tip: een badmuts voorzien voor kinderen met lange
haren of een vlecht maken
Frans
Pascale, mama van Charlotte, Louis en Mathijs geeft
Frans op donderdag om 10u45 (15 min).
Leesmoment
Op maandag om 14u45 komen de kinderen van de derde graad
bij de kleuters voorlezen.
Dinsdagavond lezen we samen met de klas van Femke/Ilse
voor op het einde van de dag.
Uitwisseling jongste
kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van Ilse met twee
kleuters van Mireille tijdens een namiddag. De kinderen leren de klas, de juf
en de kinderen al kennen. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Uitwisseling oudste
kleuters/brug eerste graad
Na de oudste kleuters maken we steeds een nieuwe
groepsverdeling waarbij we rekening houden met aantal jongens en meisjes en een
gezond evenwicht in algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De derde kleuterklassen worden volgend jaar gemengd als ze
naar het eerste leerjaar gaan.
De oudste kleuters van Mireille en Lieselot zullen samen,
maar ook samen met de eerste graden activiteiten doen om elkaar beter te leren
kennen. De interesse voor het eerste leerjaar van de kleuters wordt geprikkeld
en de kinderen van de eerste graad kunnen hun vorderingen rond lezen, schrijven
en rekenen in de praktijk brengen. Op het einde van het jaar is er de grote
schoolwissel en zitten de kinderen een dagje in de klas van het volgende
schooljaar.
Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp.
Ouderbijdrage
voor de tweede kleuterklas = 30,00 euro/voor de derde kleuterklas = 35,00 euro.
De school
betaalt voor de tweede kleuterklas 10,00 euro per kleuter bij en voor de derde
kleuterklas 5,00 euro bij. Dan is er een
budget van 40,00 euro per kleuter.
Voor de
begeleiding betaalt de school 120,00 euro (3 ouders X 40,00 euro).
We vragen ouders die mee willen begeleiden.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende,
effectieve en evaluerende fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt ook een kampavond. In de klas zal er nog meer
uitleg gegeven worden.
Eten en drank
In de voormiddag eten we fruit en in de namiddag is
er een koek voor elk kind.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de
middag is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. We
eten ’s middags samen in de kring.
Vraag van ouder: mogen kinderen yoghurt en pasta
meebrengen? Dit werd nadien besproken op de teamvergadering. Yoghurt mag niet,
want dan kan het zijn dat er ook petit gervais en chocomousse wordt
meegebracht. Koude pasta kan wel.
Speeltijden
en fietsen
De kinderen spelen buiten. Als het regent mogen ze
in de overdekte speelplaats spelen.
De kleuters fietsen op de fietsen van de school. Een
eigen step mag ook mee naar buiten.
Maandafsluiting
en klasafsluiting
Één keer per maand worden de ouders op vrijdag uitgenodigd
op de maandafsluiting van 14.30u tot 15.05u in de zaal. De kinderen van heel de
school stellen dan iets voor ( Een paar minuten per klas ).
Een keer per maand worden de ouders uitgenodigd in de klas
voor een klasafsluiting. Dan stellen de kinderen in de eigen klas iets voor.
(min 15 min )
De data zullen op de algemene blog en klasblog staan.
Kleuterateliers
Vijf keer per jaar gaat er een kleuteratelier door op
woensdag van 10u45 tot 11u40 rond muzische vorming (media, beeld, drama,
beweging en muziek). Ouders zijn altijd welkom om te helpen of mogen zelf een
atelier geven.
Feest
Voor elke vakantie is er een feest met de hele school
(zeepkistentocht, picknick,…).
Verjaardagen
Geen snoep,
chips of chocolade. Als
je twijfelt kan je iets afspreken met de leerkracht. Er ligt een vrijblijvend
lijstje in het Kadulleke.
Cito-test
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober
en in maart een test rond ordenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt
en komt normaal overeen met de observaties door de leerkracht. We hebben dan
een beeld van de kinderen en weten hoever ze staan. Eventuele tekorten kunnen
zo bijgestuurd worden. De resultaten worden verwerkt in de rapporten.
We kondigen de test vooraf niet aan bij de kinderen, wel bij
de ouders.
Luizenbrigade
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je
kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. De luizenbrigade
heeft een goed resultaat. Helpende handen zijn welkom.
Klokhuis
en werkgroepen
Maandag 16 september is het eerste klokhuis. Alle
ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep.
Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders
kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Indien
dagelijks medicatie nodig is, kan dit besproken worden.
Jaarthema
rust
We werken aan het thema rust met de hele school. In
de gang en de zaal wordt er gefluisterd. We stappen rustig naar de speelplaats
en naar de klassen.
Opmerkingen:
In de
overdekte speelplaats staat een ‘tatertafel’ waar ouders welkom zijn om een
babbeltje te doen. Er liggen ook boeken om uit te lenen, volgens het principe
‘boek meenemen, ander boek in de plaats leggen’.
Opmerking
over de ratten en opmerking naar aanleiding van de herplaatsing van de geiten. Dit
werd maandag 17 september besproken op het klokhuis (zie verslag klokhuis).
Idee:
laat de kleuters pantoffels dragen in de klas. Na bespreking op de
teamvergadering werd er beslist dat pantoffels niet verplicht zijn.
Het water
in de wasbakken bij de kleutertoiletten loopt niet hard genoeg. Dit werd
ondertussen aangepast.
Klaswerking
Bedankt voor de hulp tijdens het
schilderen!!!!
Aanstelling nieuwe klasouders: Ilse, de
mama van Nand en Sara, de mama van Pia zullen onze klasouders zijn. Bedankt!
Ilse Van Erum: steve.vandervoort@telenet.be
Kamp
Ik heb in
de vakantie een aantal mogelijke kampplaatsen gecontacteerd en ben op bezoek
geweest in de Ponyhoeve in Turnhout: http://www.ponyhoeveturnhout.be/. Een boerderij met een buitenpiste.
De begeleidster is Diane en zij is ook kleuterleidster.
Ons Ponykamp zal doorgaan op donderdag 24 en vrijdag
25 april 2014.
Bezoek aan de Ponyhoeve op maandag 5 augustus 2013.
Datum van
ponykamp:
Donderdag 24 en vrijdag 25 april 2014.
Kostprijs:
Kleuters:
43,00 euro per kleuter (activiteiten, maaltijden en
overnachting).
Begeleiding:
2 begeleiders gratis (via plattelandsklassen)
Overnachting en ontbijt: 10,00 euro
Maaltijd ‘s middags: 14,00 euro
Avondmaaltijd: 10,00 euro
Voltijds: 48,00 euro (via Diane)
Indien er veel
begeleiders meegaan is er eventueel een derde begeleider gratis.
Indien de
kostprijs voor de begeleiding niet volledig betaald kan worden via het budget
dat we krijgen van de school voor de begeleiding (120,00 euro), dan wordt dit
resterende bedrag gedeeld door het aantal ouders dat heeft meegegeten en wordt
gevraagd hun deel te betalen.
Vraag van de
ouders of dit resterende bedrag niet gedeeld kan worden door alle ouders.
(voorlopig) programma:
Donderdag 24
april 2014
10u: aankomst op de Ponyhoeve
Bagage uitpakken
Vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
12u00: warme maaltijd (soep, hoofdgerecht en
nagerecht)
13u30: Boerenfluiterspad met Diane (2,5 km , bij extreem slecht
weer is er een bezoek aan een landbouwbedrijf)
Dit is een speelse doe - tocht door het mooie noorden van Turnhout . Al wandelend kom je een aantal opdrachten tegen op kleuterformaat , ze komen er veel te weten over de landbouw .
Met de 4 à 5 jarige kleuters wandel je de tocht van 2,5 km , onderweg kijken ze in een boerderij welke dieren er maïs lusten, doen ze de geluiden van de dieren na , spelen ze kip op een echte kippenstok , en draaien ze aan het rad van fortuin! Al spelend leer en proef je wat het platteland je te bieden heeft . Dit educatief pad doe je steeds onder begeleiding van een gids .
Het unieke en interactief Boerenfluiterspad is bekroond met de Milieuprijs 2004 van de Stad Turnhout
16u00: vieruurtje - vrij spel - speeltuin - eigen
activiteit
17u30: avondeten
Vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
Opfrissen
Verhaaltje
Slapen (kleuters slapen op de onderste bedjes van de
stapelbedden, de begeleiders kunnen bovenaan slapen)
Vrijdag 25
april 2014
8u00: ontbijt
Kamers opruimen in de voormiddag
9u30: ponyrijden en speeltuin
Een ritje op de rug van een kleine shetlandpony is voor kleuters een ervaring apart .
Terwijl de andere kleuters even wachten kunnen ze spelen in een grote zandbak met enkele speeltuigen .
12u00: warme maaltijd (soep, hoofdgerecht en nagerecht)
Terwijl de andere kleuters even wachten kunnen ze spelen in een grote zandbak met enkele speeltuigen .
12u00: warme maaltijd (soep, hoofdgerecht en nagerecht)
Vrij spel - speeltuin - eigen activiteit
Naar huis
Meebrengen:
Om te ponyrijden: rubberen laarzen en lange broek
(geen jeans)
Om te slapen: hoeslaken, kussensloop, slaapzak of
donsdeken, eventueel plastic matrasbeschermer
Om te wandelen: rubberen laarzen, regenjas
Aangepaste voeding doorgeven via formulier van
plattelandsklassen (allergieën, vegetariërs,… voor kleuters en begeleiders).
Aantal begeleiders aan Diane doorgeven (niet via
plattelandsklassen).
Verdere
informatie en kampavond volgen.
Voor de
eigen activiteiten op kamp zijn er zeker ideetjes welkom
Sleep-in
De
leerlingen van 7 verzorging van KTA2 organiseren een sleep-in voor de derde
kleuterklas op school op 13 en 14 mei 2014. De week voordien is er een
kennismakingsnamiddag. Op de sleep-in worden leuke activiteiten gedaan en
krijgen de kleuters een uitgebreid ontbijt.
Voorstelling van de groep
22 kleuters Tweede
kleuterklas: 11 kleuters ( 7 meisjes en 4 jongens)
Derde kleuterklas:
11 kleuters ( 6 meisjes en 5 jongens)
Ochtendkring
Lied We zingen het ochtendliedje.
Kringregels
’s
Morgens overlopen we de klas- en kringregels die visueel zijn voorgesteld aan
de deur en in de kring:
Boekentas
in de bak
Jas aan
de kapstok (rechts van de deur)
Spulletjes
in de bak
Foto
ophangen (ik wil niet vertellen of ik heb een verhaal)
Rustig
zitten in de kring
Goed
luisteren
Taakjes
Op
maandag worden de taakjes opgeschoven bij de foto’s van de kinderen. Deze
voeren ze de ganse week uit: borstelen, tafels afvegen, kalender, bibliotheek,
boekentassen, postbode, planten verzorgen,…
De
taakjes van kringleider, tijdsbewaker en verslaggever schuiven elke dag op. Enkele
taakjes worden uitgevoerd door een kleuter van de tweede en een kleuter van de
derde kleuterklas. Zo leren ze van elkaar.
Aanwezigen
De
kinderen worden geteld. De aanwezigheidslijst wordt ingevuld.
Het is
fijn als de ouders verwittigen als hun kind afwezig zal zijn.
Kalender
We zingen
het lied “Is het maandag, dinsdag,…”.
De
kleuter met het taakje van de kalender zegt welke dag het is, scheurt een
briefje van de kalender, kijkt naar de cijfers op het briefje, duidt de dag op
de maandkalender aan, zet Maggy op de juiste plaats. Begrippen als gisteren,
morgen,… worden besproken. Er komen getalbeelden en tijdsbegrippen aan bod. De
weerkalender en weerklok worden ingevuld.
We
overlopen de dagplanning.
Praatronde
De verslaggever vult de dag, het seizoen,
de datum en het weer in de map in.
De tijdsklok wordt ingesteld. De
tijdsbewaker houdt de tijd in de gaten. We vertellen tot 9u15. Als niet
iedereen aan de beurt geweest is, doen we na de speeltijd verder.
Maggy de klaspop begroet de kinderen en zit
bij de kringleider op schoot.
De kringleider overloopt de foto’s van de kinderen die willen
vertellen en vraagt eerst hoe ze zich voelen. Als ze zich minder dan 4 op 5
voelen wordt er gevraagd of ze willen zeggen wat er scheelt.
Dan mogen
ze vertellen. De kinderen mogen één ding vertellen. Na het verhaal mogen andere
kinderen hierover iets vragen of zeggen. Als er iets werd meegebracht, kan dit
eventueel in een rekenbakje met het juiste aantal gelegd worden.
Mireille
noteert alles in de map en vraagt wat ze in de map moet schrijven.
Aan de
kinderen die niet wilden vertellen, wordt ook gevraagd hoe ze zich voelen.
De verslaggever kiest één verhaal. We
vertellen het met een begin, een midden en een einde en de verslaggever maakt
er een tekening bij en stempelt een woord erbij.
We kijken
of we een hoek kunnen maken uit de
verhalen van de kinderen. In die hoek kan de ganse dag gewerkt of gespeeld
worden (of meerdere dagen).
We kijken
of er een onderzoekje uit de
praatronde gekomen is en schrijven dit op het onderzoeksblad van de dag.
Dagverloop
Praatronde
en kalenders
Hoeken:
één begeleide activiteit (instructie), zelfstandige activiteiten met opdrachten
in de hoeken (zelfstandig werk) en hoekenwerk.
Toiletbezoek,
fruit en speeltijd
Kring
(evaluatie en nieuwe opdrachten)
Gezamenlijke
activiteit (muziek, lied, versje, taal,…) en hoeken
Toiletbezoek,
boterhammen en speeltijd
Kring
Gezamenlijke
activiteit en hoeken en vrij spel (gebruik van het keuzebord)
Opruimen
Toiletbezoek,
koek en speeltijd
Boekjes
lezen
Afsluitkring:
de dag overlopen, pluimen uitdelen, wat nemen we mee voor de volgende dag,
verhaaltje of spelletje
Jas
aandoen en naar huis
Onderzoeken
Er wordt ingespeeld op waar de kinderen mee bezig
zijn of op iets dat ze hebben meegebracht. We noemen dit onderzoekjes. Een
onderzoekje wordt gestart als niemand uit de groep het antwoord weet. De
leerkracht kan ook een onderzoek voorstellen. Een aantal kinderen kan zich
opgeven om het onderzoek te starten. Dit wordt genoteerd op het onderzoeksblad
met stappenplan. Het resultaat wordt aan alle kinderen in de kring naar voor
gebracht. Alle kinderen kunnen meedoen met de verdere uitwerking van het
onderzoek. Het onderzoek kan een projectje worden. Ouders kunnen naar
aanleiding van een onderzoek een activiteitje in de klas komen doen.
De derde kleuterklas krijgt per kind vanaf dit jaar een onderzoeksboek.
Voor de tweede kleuterklas maken we één boek. Hierin komen de onderzoekjes rond
wereldoriëntatie die bereikt moeten worden. Op de ene bladzijde komt een blad
dat de juf gemaakt heeft over het onderzoek, op de andere bladzijde maken de
kinderen hun eigen verwerking van het onderzoekje. Het onderzoeksboek wordt
meegenomen naar de volgende klas.
Axenroos
De kinderen leren de tien dieren kennen en hun
kenmerken.
Deze dieren worden gebruikt om bepaald gedrag te
bespreken (bv in de klasraad).
Er zijn klasoverschrijdende activiteiten doorheen
het jaar.
Vrije tekstenkrant
We zullen een nieuwe naam voor onze krant kiezen.
In de krant komen werkjes en verhaaltjes en stripverhalen.
De krant verschijnt één keer per maand.
Na het kamp maken we een kampkrant.
Klasraad
Op
woensdag is het klasraad. De kinderen kunnen vooraf op het blad tekenen
waarover ze willen vertellen. Groen= ik vind goed, geel= ik heb een idee, rood=
ik vind niet goed.
De
axenroos komt aan bod.
Het
uitvoeren van de taakjes wordt ook besproken.
Punten
voor de schoolraad worden op een briefje geschreven en afgegeven aan de
voorzitter van de schoolraad.
Verjaardag
We maken
voor de jarige een verjaardagskaart en een kroon. De kaart wordt in
verschillende stapjes gemaakt (kadertje, proficiat, naam, leeftijd, tekening
van de jarige, versieringen). We zingen liedjes en de jarige staat die dag
extra in de belangstelling.
Klaspop
Maggy
onze klaspop mag vrijdags mee op weekend met een kleuter. In de map kan een
verslagje geschreven worden, een foto gekleefd of een tekening worden gemaakt.
Maggy
moet goed verzorgd en vertroeteld worden. Mocht ze toch eens vuil worden dan
mag ze worden gewassen op 30 graden.
Op
maandag komt Maggy terug mee naar school, zodat ze mee kan doen met onze
praatronde.
Vrije tekst en
taalspelletjes
De kinderen maken een stripverhaal met drie stapjes: wat was
er eerst, wat gebeurt er dan en hoe eindigt het verhaal. De kinderen bedenken
ook een titel.
Zo leren de kinderen het begin, het midden en het einde van
een verhaal. Ze leren vrije teksten schrijven.
Het is ook voorbereidend rekenen, een rekenverhaal,
bewerkingen.
De kinderen kunnen ook bij een tekening een verhaaltje
vertellen, waarbij de tekst door de juf wordt opgeschreven op de computer. De
kinderen knippen het tekstje uit en kleven het bij hun werkje.
Auditieve analyse en synthese, woorddelen klappen, rijmen,
dezelfde beginklanken herkennen, worden aan de hand van taalspelletjes
aangebracht tijdens verschillende activiteiten.
De Letterbeer verzamelt elke week voorwerpen die beginnen
met een bepaalde letter.
Rekendozen
Voorbereidend rekenen komt dagelijks aan bod in de klas
tijdens bijna elke activiteit (classificeren, seriëren, vergelijken, tellen,…).
Met de 5 rekendozen
met vingerkaartjes (zoals in het eerste leerjaar) worden de rekenkundige begrippen
op een speelse manier geoefend. De kinderen kunnen de dozen vullen met het
juiste aantal voorwerpen als op de doos staat. In de kring worden spelletjes
gedaan om de begrippen bijdoen en wegdoen te oefenen.
Via rekenkundig
onderzoek met een tekening leren kleuters de verschillende begrippen die
belangrijk zijn bij het voorbereidend rekenen. (in, op, onder, meer,
minder,even veel,…). Ze leren ook de getalbeelden en getalbegrippen.
De derde kleuterklas maakt regelmatig een oefenblaadje
of oefenboekje rond voorbereidend rekenen, lezen en schrijven, zodat de
kinderen ook op papier opdrachtjes leren maken en hun werkjes kunnen plannen.
Kinderen van de tweede kleuterklas mogen meedoen, maar dit moet niet.
Keuzebord
en rondleiding in de hoeken
(focus hoekenwerk)
De kinderen kunnen een keuze maken uit de
verschillende hoeken. Ze hangen hun foto op het keuzebord. Ze houden rekening
met het aanbod van de hoeken en met het aantal kinderen dat in de hoek kan
spelen.
De kring
De
computerhoek
De
muziekhoek
De
luisterhoek (CD-speler gezocht)
De
poppenkast
De creahoek
met lichtbak
(voorbereidend
schrijven)
Timmerhoek en
plasticinehoek
De cijfer-
en letterhoek
De
bibliotheek
De
onderzoeks- en ontdekhoek
De bouwhoek
met bouwtafel, de bouwbak, de bouwmat onder het huisje
De zandbak
De
spelletjes- en puzzelhoek
De
poppenhoek en winkel
De verkleedhoek
De
bewegingshoek in de gang met het groot tekenbord
De tent
Het kleine
huisje
(veranderlijk)
Op de
speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een
opruimsysteem voor de spelletjes en puzzels met een gradatie van
moeilijkheidsgraad van beneden naar boven.
Vragenronde
Dankjewel:
Heel erg
bedankt iedereen om er bij te zijn.
Heel erg
bedankt voor de lekkere hapjes en drankjes.
Heel erg
bedankt Rowan voor de aanvulling van het verslag.