dinsdag 29 september 2015

Mededeling: verslag info avond:

Klasavond Oudste kleuters 10/09/2015
Gemeenschappelijk gedeelte
Voorstelling van de aanwezigen (klas Lieselot OF klas An)
Iedereen stelt zich voor met eventueel zijn talent. Heb je zelf een talent of ken je iemand met een talent die dit graag wil delen op school mag je dit steeds aan ons laten weten.
Bijvoorbeeld: koken, voorlezen, muziek, acteren, creatief …
Voorstelling van Sven
Sven helpt op maandag bij An en op dinsdag bij Lieselot. Hij neemt wat praktische taken voor zijn rekening. Sven verblijft in Home Martine Van Camp.
Joke komt op   naar klas Lieselot.

Klasouder
Onze klasouder is
De taak van klasouder wordt als volgt omschreven:
1.       De klasouder fungeert als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen, ideeën of problemen;
2.       De klasouder werkt mee aan een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3.       (zowel positief als negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
4.       De klasouder kan initiatieven nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar plaatsvinden). Bijvoorbeeld verjaardag juf.
5.       De klasouder biedt ondersteuning bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te begeleiden bij uitstap;
6.       De klasouder zorgt mee voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te nemen, eerst alles met de leerkracht;
7.       De klasouder maakt een duidelijk verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of aan de ouders bezorgt;
+ Vriendenboekje maken, eventueel samen met andere ouders.

Studietoelagen
Deze formulieren kan je vragen op het secretariaat

Praktische afspraken
’s Morgens is er opvang van 7u30 tot 8u00 in de zaal.
Toezicht van 8u00 tot 8u40 op de speelplaats. Vanaf 8u15 is er een tweede leerkracht.
Als het regent kunnen de kinderen onder het afdak spelen.
Vanaf 8u30 is de juf in de klas en mogen de kinderen rustig in de kring. Ouders kunnen dan bij de juf terecht voor eventuele vragen, maar kunnen ook in het klasboek, de  vrije teksten en onderzoeksboeken bekijken. Het is de bedoeling dat de kindjes die binnenkomen dadelijk naar de kring komen, rustig zijn en nog niet in de hoeken spelen.
In de gangen wordt gefluisterd.
Om 8u40 moeten alle kinderen in de kring zijn en kan de praatronde beginnen. We starten de praatronde graag op tijd. Het is belangrijk dat de praatronde niet gestoord wordt en dat alle kleuters kunnen deelnemen. Wie te laat komt, komt best alleen en in stilte naar de kring.
Tussen 15.30u en 15.45u is de juf steeds in de klas én kan er nog gepraat worden.
Van 16u00 tot 18u00 en op woensdagnamiddag is er opvang.

Communicatie en oudercontacten
·         Via de juf ’s morgens en ’s avonds.
·         0478/812423 (An) en 0498/763079 (Lieselot).
·         Via de boekentas worden brieven of foldertjes meegegeven.
·         Via de blog: Hier vind je mededelingen of kijkjes in de klas. Je kan je best abonneren op de blog van de klas en van Ewoud. Wie geen mail heeft laat dit best weten.
·         Via het bord in de gang: Lijstjes voor begeleiding van uitstappen, oudercontacten.
·         Rapporten met kerstmis en op het einde van het schooljaar.
·         Oudercontacten: voor de kerstvakantie en de grote vakantie. Er kan altijd een gesprek plaatsvinden op vraag van de leerkracht of de ouders.
·         Vriendenboekje met informatie over de kinderen.

Uitstappen en begeleiding
Voor uitstappen worden er regelmatig ouders gevraagd voor het vervoer en de begeleiding van de kinderen. Het gebruik van kinderzitjes is verplicht, deze kunnen wij steeds gebruiken.
Verwachtingen bij begeleiding van ouders van uitstappen.
Freinetschool de Pit is erg blij dat we bij uitstappen en activiteiten hulp krijgen van ouders. We stellen dit enorm op prijs! Bedankt!
Om deze samenwerking steeds gestroomlijnd te laten verlopen, stelden we onze verwachtingen op papier.
-          Als begeleider heb je een constante verantwoordelijkheid gedurende de hele activiteit.
-          Als ouder kan je geen andere (eigen) kinderen (buiten de leerlingen van de klas) meenemen tijdens je begeleiding van een activiteit.
-          We vragen de ouders op tijd te zijn voor de briefing (meestal een 10 min voor de activiteit)
-          Als je tijdens de briefing een aantal kinderen toegewezen krijgt, draag je daar gedurende de hele activiteit zorg voor.
-          Wanneer er met auto’s gereden wordt, is het erg belangrijk dat steeds alle verkeersregels gerespecteerd worden! Tevens dienen alle kinderen een autogordel te dragen en moet er in de autostoel steeds een verhoogje zijn!
-          We hanteren steeds de regel ‘samen uit, samen thuis’. De leerkracht geeft signaal wanneer er samen vertrokken kan worden. Zo blijft de leerkracht steeds een overzicht behouden. Ook na de activiteit keren alle kinderen samen terug naar school.
-          Op uitstap respecteren we steeds de afspraken en regels van onze school (ook ivm voeding).
-          Tijdens de pauzes (wc-bezoek, koeken-en fruittijd, middageten,…) proberen de ouders alle kinderen te helpen. Als we ook de praktische taken (uitdelen bekers, afwassen,…) samen opnemen, is alles snel klaar.

Turnen en zwemmen
Dieter geeft op maandag en dinsdag turnen in de turnzaal. Hiervoor hebben de kleuters turnpantoffels nodig met een witte zool.
Zwemmen gebeurt op dinsdag1 keer per maand. Hiervoor wordt er begeleiding gevraagd
An vertrekt onmiddellijk als de school start en Lieselot om 9.25  uur naar het zwembad. (Vanaf 10 uur in het water)
·         Te voet met de kinderen naar het zwembad en terug naar school te stappen
·         De kinderen aan- en uit te kleden en om de kinderen in het oog te houden tijdens het zwemmen.
·         Een groep kinderen speelt vrij in het plonsbad, een andere groep eventueel op de glijbaan (als er ouders in het zwembad zijn) en nog een andere groep krijgt zwemles van Dieter in het grote bad.
Enkele praktische afspraken voor de begeleiding van het zwemmen.
·         Korte broek en t-shirt, of zwemkledij voorzien.
·         Aan het zwembad verdelen de ouders en de leerkracht zich om beide zwembaden in het oog te houden.
·         We kijken naar alle kinderen.
·         Kinderen die moeten plassen worden begeleid.
·         De kinderen moeten in het water blijven zodat ze geen kou vatten.
·         De kinderen mogen niet lopen.
·         Indien een kleuter het moeilijk heeft om deel te nemen aan de zwemles door de aanwezigheid van mama of papa zullen we de begeleiding even herbekijken.
·         Gelieve tijdens het zwemmen makkelijke kledij en schoenen, een muts of kap te voorzien voor na het zwemmen. Indien er bandjes worden meegegeven mag je deze vooraf al opblazen.
Tips om het omkleden te vergemakkelijken:
·         Zwempak/broek onderaan aandoen. (niet vergeten ondergoed mee te geven)
·         ’s morgens met je kind overlopen wat ze aanhebben.
·        Herkenbare handdoeken meegeven (met een figuurtje op)

Frans
Pascale (mama van Mathijs) geeft Franse les op woensdag. Dit gebeurt op een speelse manier met onder andere liedjes.

Leesmoment
Lagere school
Op maandag om 14.45 uur lezen alle kinderen van de Pit. De kinderen van de derde graad (die willen) hebben zich geëngageerd om een heel jaar te komen voorlezen op maandagavond, afwisselend in de verschillende kleuterklasjes. (week om week) Wij eindigen om 15.15 uur.
Jongste-oudste kleuters
Dinsdagavond lezen wij afwisselend samen met de jongste/oudste kleuters.
Leesvriendje
Op maandagochtend mag telkens de kleuter die Maggy mee naar huis had, met/zonder ouders, grootouders, juf, broer/zus,… een zijn lievelingsboekje ‘voorlezen’ in de klas.                                            

Uitwisseling
Uitwisseling jongste kleuters
Na de kerstvakantie wisselen twee kleuters van de oudste uit met de jongste kleuters. De kinderen leren de klas, de juf en de kinderen al kennen. Op het einde van het schooljaar gaan we met de huidige tweede kleuterklas een voormiddag naar de jongste kleuters om hen in hun vertrouwde omgeving beter te leren kennen. Ondertussen is de derde kleuterklas naar de eerste graad waar ze aan een opdracht werken in de toekomstige klassituatie. De overstap zal zo vlotter verlopen.
Brug van de derde kleuterklas naar de 1ste graad
Het is de bedoeling dat de kleuters hun interesse voor het lager onderwijs geprikkeld wordt. Wij trachten de overstap naar het eerste leerjaar zo vlotter te laten verlopen. De leerlingen van de eerste graad kunnen hun vorderingen ( lezen, rekenen en schrijven ) in praktijk brengen en laten zien aan de kinderen die het vorige schooljaar nog in hun klas zaten.
Na de oudste kleuters wordt de derde kleuterklas van An en Lieselot steeds gemengd, om zo een nieuwe evenwichtige eerste graad te vormen. Er wordt rekening gehouden met jongens/meisjes en wij proberen een gezond evenwicht te creëren in de algemene ontwikkeling van de klasgroep.
De oudste kleuters van An en Lieselot zullen samen, maar ook samen met de eerste graad activiteiten doen om elkaar beter te leren kennen. Zo doen we wekelijks schrijfdans, voorbereidend schrijven, ateliers, samen lezen (om de twee weken), enz.

Op het einde van het schooljaar is er voor heel de school een doorschuifdag.

Kamp
We gaan twee dagen en één nacht op kamp. Het bedrag voor de tweede kleuterklas is 30 euro, voor de derde kleuterklas 35 euro. Het overige bedrag wordt steeds terugbetaald aan de ouders (als dat er is). De school betaald 10euro (tweede) en 5euro (derde) bij én 120 euro voor de begeleiders.
We leggen een kampmap aan met een beschrijving van de voorbereidende, effectieve en evaluerende fase. Deze map ligt ook ter inzage in de klas.
Er volgt een kampavond.
Wij gaan op 28 en 29 april naar de ponyhoeve (An).
Eten en drank
In de voor- en namiddag eten we een koek/fruit.
De kinderen kunnen steeds water drinken. Tijdens de middag is er water of appelsap. De kinderen hebben hun eigen drinkbeker. Wij eten in de kring onze boterhammen op.

Speeltijden en fietsen
De kinderen spelen buiten. De kinderen mogen in de voormiddag en ’s middags fietsen op de fietsen van de school.
Tijdens de ateliers op vrijdagnamiddag kunnen de kleuters eventueel wel op de eigen fietsen rijden. Dit wordt steeds vooraf aangekondigd. Er zijn geen aparte fietsdagen meer.
Steps mogen in de overdekte speelplaats gezet worden.

Maand/klasafsluiting
De data worden via de algemene schoolkalender doorgegeven en tijdig op de blogs geplaatst. Een keer per maand is het maandafsluiting in de grote zaal, een keer per maand stellen de kinderen in de eigen klas iets voor. Dit duurt min. 15 minuten. Je wordt vooraf uitgenodigd.

Kleuteratelier
Klas overschrijdende ateliers jongste-oudste kleuters.
5 keer per jaar gaat er een kleuteratelier door, de data en het thema (muzische vorming) wordt op de blog meegedeeld. Ouders zijn steeds welkom om een atelier te komen geven.
Klas overschrijdende ateliers oudste kleuters op vrijdagnamiddag.
Bewegingsateliers zullen afgewisseld worden met muzische ateliers. De talenten van de kinderen vormen het uitgangspunt, vb voetbal, ballet, steppen, een bepaalde beeldende techniek, bespelen van een instrument, enz. Er zal een lijst uithangen in de gang waar geïnteresseerde ouders/grootouders zich vooraf kunnen op inschrijven.
Elk atelier duurt een uurtje, afhankelijk hoeveel (groot)ouders er zijn, zijn er minder kindjes per begeleider!

Feest
Voor elke vakantie gaat er een feest  door. vb zeepkistentocht, picknick, enz.


Citotest
Voor de kinderen van de derde kleuterklas is er in oktober en maart een test voor rekenen en taal. Deze test wordt aanvullend gebruikt, en komt normaal overeen met observaties in de klas, door de leerkracht. Eventuele tekorten kunnen zo bijgestuurd worden. Deze test wordt vooraf niet aangekondigd aan de kinderen. De resultaten worden naast de klasobservaties verwerkt in het rapport.

Luizenbrigade                                                            
Na elke vakantie worden de hoofden gecontroleerd. Als je kind afwezig is krijg je een brief om zelf te controleren. Indien je thuis luizen of neten ontdekt, gelieve de school te verwittigen. De luizenbrigade heeft een goed resultaat.
Oproep aan iedereen die kan om mee te helpen, al is het maar een half uurtje.

Klokhuis en werkgroepen
Maandag 8 september is het eerste klokhuis. Alle ouders zijn welkom.
Ouders kunnen zich aansluiten bij een werkgroep. Meer info vind je op de blog, de werkgroepen worden voorgesteld op het klokhuis.

Medicatie
Leerkrachten mogen geen medicatie geven. Ouders kunnen zelf naar school komen en medicatie toedienen aan hun kind. Voor chronische aandoeningen en allergieën wordt en na degelijke afspraken een uitzondering gemaakt, op basis van een doktersattest.

Klastaakjes
Deze wisselen per twee weken, per twee kleuters. Deze worden op maandag gegeven en de kleuters zorgen zelf dat zij elke dag hun eigen taakje uitvoeren. Dit kan ’s middags na de boterhammen maar mag ook op een ander moment tijdens de dag. Vb afval naar de compostbak brengen, visjes eten geven, borstelen, … .

Onderzoekswerk
Er wordt pas een onderzoek uitgevoerd als niemand in de klas het antwoord op de vraag weet. Onderzoekjes kunnen plaatsvinden op elk domein.  Onderzoekjes kunnen zowel zelfstandig als begeleid uitgevoerd worden en ook de duur kan sterk variëren. Het telkens terugblikken aan de groep is uiterst belangrijk! Dit is een groepsproces.
Vanaf de 3kleuterklas worden de onderzoeken van wereldoriëntatie in een persoonlijk onderzoeksboek bijgehouden. Dit boek gaat mee tot in het 6e leerjaar als kapstok wereldoriëntatie.
ð  Het onderzoeksdocument wordt gemaakt (geen vaste vorm). Er wordt een getypte tekst bij gekleefd, met pictogrammen zodat de kinderen de inhoud zien.
ð  Het onderzoeksblad wordt gekopieerd voor in elke kleuter zijn boekje.
ð  De kleuters maken een persoonlijke verwerking op het onderzoek (naast het algemene onderzoeksblad).
De kleuters van de tweede kleuterklas werken samen in het ‘klasboek’.

Klasraad
Éénmaal per week is het klasraad. Aan de hand van pictogrammen wordt het volgende besproken:
Wat verloopt goed?                                                                                                                                  
Wat verloopt niet goed?                                                                                                                 
Wie heeft er een idee?

De voorstellen van de kinderen worden visueel gemaakt tijdens de klasraad. Wij starten de volgende klasraad telkens met het vorige verslag en hopen zo te evolueren. Vb Iets wat niet goed liep hoeven wij hopelijk niet opnieuw te tekenen op het volgende blad.

Schoolraad
Twee kleuters uit de derde kleuterklas (één van An, één van Lieselot) zullen op de schoolraad de kleuters vertegenwoordigen. Wij bereiden dit samen voor.

Heen en weerbeer
De klaspop reist elk weekend mee met een kind van de klas. In het bijhorende boekje mag een verslagje/tekening/foto geplaatst worden. Doel: Leefwereld (Ervaringen van thuis) in de klas brengen. In zijn rugzakje mag een klein voorwerp gestoken worden waarover je kind iets wil vertellen.
Er wordt een foto uit een doos getrokken om te weten wie aan de beurt is. Deze is ook gekoppeld aan het ‘leesvriendje’.

Axenroos
Wordt geïntroduceerd in de werking – vb tijdens praatronde
“Ik heb nieuwe schoenen” (kinderen merken op; dan ben jij de pauw), maar vnl. in conflicten, bij gedragingen, samenspel doorheen de week, enz.
Er kunnen ook activiteiten plaatsvinden met andere klassen i.f.v. de axenroos, vb poes – bever: kleuters – eerste graad plannen een ‘massagemoment’.

Brevettenwerking
Een brevet bestaat uit oefenblaadjes met vaste stappen en pictogrammen die de kinderen doorheen het jaar leren. Een brevet bestaat uit deelbrevetten en een meesterwerk. In de lagere school wordt ook met brevetten gewerkt (zie verslag klokhuis). De kinderen leren zelf plannen wanneer ze aan hun brevet werken, en proberen tijdig klaar te geraken. Daarvoor krijgen ze natuurlijk de nodige hulp. De kinderen gaan eerst de letters van hun eigennaam doen tijdens het brevettenwerk en nadien volgens hun eigen interesses.         
In de tweede kleuterklas mogen de kleuters aan de brevetten werken. De focus ligt daar eerder op de vaardigheden, het aannemen van een goede werkhouding gedurende een korte periode, pengreep, en het begrijpen van de pictogrammen. Deze brevetten worden gedifferentieerd verbeterd.
De derde kleuterklas moet de brevetten maken, de focus ligt op de inhoud van de brevetten (doelen). Wij gaan er vanuit dat zij de vaardigheden stilaan onder de knie hebben en ook al beginnend kunnen plannen.
Aan de hand van het viersporenonderwijs schalen zij zich in (lijn doorheen de lagere school) in drie schalen. Zij hebben de keuze uit meerdere mogelijkheden.
1.     Instructie + hulp nodig bij de verwerking.
2.     Volledige instructie en dan zelfstandige verwerking.
3.     Korte instructie en dan zelfstandig verwerking.
Ook de moeilijkheidsgraad van het brevet waaraan ze werken kunnen ze geleidelijk aan zelf bepalen. Vb 0 is makkelijker dan 00.
In de klas wordt de nodige rust gevraagd zodat het mogelijk is om zich te concentreren. Vb de poppen-, muziekhoek zullen niet open zijn tijdens deze momenten.
De afgewerkte brevetjes liggen in de bakjes.

Het Annelotje
An geeft tweewekelijks schrijfdans aan de tweede kleuterklas, terwijl Lieselot aan de fijn motorische vaardigheden werkt met de derde kleuterklas. Vb pengreep. De andere week wordt er een nieuwe techniek van de techniektorens (technische ontwikkeling) voorgesteld, vb. tandwielen, knikkerbaan, …

Klaswerking
Voorstellen groep
22 kleuters.

Dagverloop
Wordt voorgesteld a.d.h.v. weekoverzicht (inclusief turnen, Frans, enz.)
Voorbeelddag:
8.30u     De kinderen mogen met de mama’s en papa’s in de kring.
8.40u     De kinderen komen in de klas en leggen alle spulletjes in de bak, ze hangen hun foto aan de juiste kant. (vertellen/niet vertellen)
Indien nodig worden de afspraken herhaald.
Dag – datum – weer (vb juiste kaartje, getal, enz.) Er is een beurtrolsysteem, maar kleuters mogen zeker in de eerste periode ‘nee’ zeggen als ze het liever nog niet doen.
Met het weer wordt ook de associatie gemaakt of ze een pull moeten aandoen enz.
De afwezigen worden samen geteld, en net zoals de datum (eerste getal) genoteerd in het boek.
Het aantal aanwezigen en afwezigen wordt geteld, het aantal afwezigen wordt genoteerd in de vorm van een rekensommetje. Aantal jongens, aantal meisjes, … De kinderen moeten dit niet kunnen maar kiezen of ze dit alleen of samen ‘noteren’.
De praatronde wordt geopend, het dagverloop  wordt overlopen en wie kringleider, tijdbewaker en verslaggever is. Vervolgens vertellen wij hoe wij ons voelen en kan de effectieve ‘praatronde’ starten. De kinderen zien op klok waar de wijzers staan, wij spreken af dat de praatronde max. 15 min duurt. De tijdbewaker let goed op tot waar de wijzers mogen komen en geeft op tijd het einde van de praatronde aan. De dieren op de klok helpen ons… . 
Nadat alle kindjes gezegd hebben hoe ze zich voelen vraagt de kringleider aan de ‘vertellers’ wat ze willen vertellen. Dit gebeurt in twee ‘shiften’ om de duur haalbaar te houden. Deel twee van de praatronde gaat om 10.45 uur door (net na de speeltijd).
Onderzoekjes die uit de praatronde komen plannen wij meteen in onze dag.
Het verslag van de praatronde wordt in het klasboek gemaakt. Er wordt één woord of tekening per kind genoteerd/getekend. Nadien wordt het verslag voorgelezen en fouten worden ontdekt. Dit gebeurt spelenderwijs, vb rijmpjes zoeken, zin afmaken, ..
De twee verslaggevers overleggen en er wordt in een zelfgekozen techniek een verslag gemaakt in dit boek. vb waterverf, ecoline, druktechnieken. A.d.h. van deze techniek wordt een verslag gemaakt, waarbij het kernwoord over één verhaal uit de kring gestempeld wordt. (zie boek)
Kinderen mogen alles vertellen; zowel ervaringen als iets concreet over materialen.
9.15u     Werken in hoeken
10.05u Terugblikronde; Wat gebeurde er in de hoeken? Waar is er nog hulp nodig? Wat verliep moeilijk/makkelijk/…?
10.15u Handen wassen - tijd voor een koek/fruit – (drinken mag altijd behalve tijdens kringmomenten) - toiletbezoek
10.25 – 10.45u speeltijd
10.45u  Vervolg kring
11.00u  Activiteit
11.50u Boterhammen eten in de kring.                                                                                     
Nadien kunnen de taakjes gedaan worden. (beurtrol per 2 met ‘leeuwen & kamelen). Vanaf 12 uur mogen de kinderen naar buiten. Om 12.15 uur moet iedereen naar buiten.
12.00u – 12.50u Speeltijd
12.55u Kring; planning namiddag
14.20u Handen wassen + koek/fruit + toiletbezoek
14.30u – 14.45u Speeltijd
14.45u Opruimen
Iedereen ruimt zijn/haar eigen hoek op. Nadien gaan wij samen op ‘wandel’ in de klas. Kijken of de hoeken weer netjes zijn.
Wie iets gemaakt heeft wat zij/hij wil tonen mag dit op de ‘pauwentafel’ in de kring leggen. Als het iets is wat je niet kan verhuizen mag het in de hoeken worden voorgesteld (als de rest van de hoek er netjes bij ligt).
15.05u  Afsluitronde:
Pauwenronde; Wie is fier op… en waarom?                                           Boek/lied/beweging/dans/leesactiviteit met bezoekers/…                                                                                               Pluimpjes van de dag + a.d.h.v. axenroos vertellen over wat goed en minder goed verliep en de gevoelens daarbij.                                                                                                
Opvolging onderzoekjes. Hier kan ook constructieve kritiek geuit worden, zonder te kwetsen. Bijvoorbeeld: dat is een mooie garage, maar geraakt er wel een auto in (ze was had geen poort).
15.30u Einde klasdag

Rekenkundig onderzoek
Wiskundige opdrachten kunnen op verschillende manieren tot stand komen en komen doorheen de hele week. Voorbeeldaanbod:
·         Als verwerking op vb een tekening…(rekenvoorwaarden en wiskundige begrippen, enz. toepassen)
·         De rekendozen in de kring met de getalbeelden uit rekentrappers (lagere school)
·         Liedjes en gedichtjes; vb verstopliedje
·         Tellen in praatronde van de kinderen, van de afwezigen
·         Getalbeelden in alle hoeken!
·         Winkelen in de poppenhoek a.d.h.v. opdrachtkaarten
·         Boeken sorteren in onderzoekshoek
·         Meten/vergelijken in onderzoekshoek
·         Raamfiguren natekenen
·         

Vrije tekst en taalspelletjes (focus)
Er worden geen vrije tekstenkrant meer gemaakt. De teksten zijn echt vrij, enkel die kinderen die een tekst willen maken maken er eentje. Er gaan dus kinderen zij met vel teksten en anderen met weinig of zelfs geen teksten.
Er wordt zeer veel aandacht besteed aan het Begin-midden-einde van een verhaal.
Werking:
Mogelijke opstart/oorsprong
1.       Kinderen vertellen een verhaal tijdens de praatronde en kiezen om er een vrije tekst over te maken.
2.       Er wordt een beeld bij gemaakt in een techniek naar keuze. (elke week – meer technieken)
3.       Kinderen kunnen eerst een ‘schets’ maken en dan pas in het echte boek werken, afhankelijk van de ervaring met de techniek. Vooraleer ze van start mogen gaan in hun boek leggen ze steeds een doordrukblad en hun eigen techniekmateriaal klaar.
4.       Rechts van de illustratie wordt de tekst geschreven. Boven de woorden worden kleine pictogrammen getekend zodat de kinderen hun eigen tekst kunnen voorlezen.
5.       De kinderen kiezen één woord uit de voorgeschreven woorden dat ze bij de tekst stempelen of schrijven. (differentiatie)
6.       De vrije tekst wordt voorgelezen in de afsluit – of ochtendkring. Eerst door de juf, na verloop van tijd samen en/of door de kinderen alleen.
7.       Het vrije tekstenboek wordt in de klas tentoongesteld.
8.       De kinderen kunnen kiezen uit verschillende structuren; vb in boek, maar ook iets in de bouwhoek (foto).
9.       De lees- en schrijfvoorwaarden worden spelenderwijs aangebracht op verschillende wijze. Vb kinderen zien dat hun tekst genoteerd wordt en ‘lezen’ de letters mee, concrete spelletjes, woorden klappen, beginletters herkennen, woorden in een zin tellen, enz.

Kamp en sleep-in
Een kamp wordt georganiseerd met als doel elkaar beter te leren kennen, en bovendien ook in verschillende situaties met elkaar leren omgaan. Kleuters leren rekening houden met elkaar en verantwoordelijkheid op te dragen. Het bevordert het groepsgevoel en de sfeer in de klas! Na het kamp wordt er een kampkrant gemaakt.
Alle info over het kamp wordt uitgebreid toegelicht op de kampavond (minimum een maand voor het kamp) en jullie ontvangen ook vooraf een uitgebreid draaiboek.
De sleep-in voor de derde kleuterklas gaat door op 3 en 4 mei. Meer info volgt.

Verjaardagen
De kinderen kiezen zelf een activiteit op de verjaardagslijn bij Lieselot. De hele dag staat in teken van de jarige.
Geen snoep, chips of chocolade. Je spreekt best vooraf iets af met de leerkracht.         
Er ligt een vrijblijvende lijstje bij het Kadulleke of een bon van de standaard.

Voorstelling hoeken a.d.h.v. keuzebord
Belang van afspraken; noodzakelijk om hoekenwerk vlot te laten verlopen vb; poppenhoek (4 kls), bouwhoek: één doos tegelijk, ...

Op de speelgoeddozen staan foto’s, zodat de kinderen zien wat er in de dozen zit.
Er is een opruimsysteem voor de spelletjes en puzzels met een gradatie van moeilijkheidsgraad van beneden naar boven.