De taak van
klasouder wordt als volgt omschreven:
1. De klasouder fungeert
als aanspreekpunt voor klassikale of collectieve vragen,
ideeën of problemen;
2. De klasouder werkt mee aan
een goede communicatie. Zij verwijzen ouders met vragen door naar
de juiste persoon (leerkrachten, coördinator, zorgcoördinator) en polsen nadien
bij de ouders of alles vlot verlopen is;
3. (zowel positief als
negatief) en brengt dit over aan de leerkracht;
4. De klasouder kan initiatieven
nemen door bij bepaalde gebeurtenissen de praktische zaken te
coördineren (om te vermijden dat er te veel initiatieven naast elkaar
plaatsvinden). Bijvoorbeeld verjaardag juf.
5. De klasouder biedt ondersteuning
bij bepaalde klasactiviteiten, bijvoorbeeld : ouders vragen om kinderen te
begeleiden bij uitstap;
6. De klasouder zorgt mee
voor de praktische organisatie van het klasoverleg. Dit houdt in
dat hij/zij de klas klaarmaakt voor het klasoverleg (alle klaarzetten en
eventueel stoelen en tafels een andere indeling geven). De klasouder zorgt zelf
voor hapjes, de drank wordt door de school voorzien. Na het klasoverleg ruimt
hij/zij de klas mee op. De klasouder bespreekt, vooraleer initiatieven te
nemen, eerst alles met de leerkracht;
7. De klasouder maakt een duidelijk
verslag op van het klasoverleg zodat de ouders die niet aanwezig konden zijn, op
de hoogte blijven van de besprekingen. De klasouder legt het verslag voor aan
de leerkracht die het op zijn/haar beurt, na controle, op de website plaatst of
aan de ouders bezorgt;
+
Vriendenboekje maken, eventueel samen met andere ouders.
Ik hoor het graag als je het graag wil doen,
bedankt,
An